نرخ دوا‌ی سرطان در پاکستان ۸۴۷ هزار روپیه تعین شد

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که نرخ بیش از ۲۵ نوع دوای حیاتی در این کشور افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش‌ها، حکومت مرکزی پاکستان بلند بردن نرخ دوا‌های حیاتی را منظور کرد و پس از آن ادارهٔ تنظیم ادویه‌جات پاکستان، اعلامیه‌ای را در مورد افزایش نرخ دوا‌های حیاتی اعلام کرد.

دوا‌های فشار بلند خون، سرطان، تب، بازکنندهٔ رگ‌های خون،‌ نفس تنگی و دیگر امراض در این فهرست شامل است.

در اعلامیهٔ این ادارهٔ پاکستان آمده است که نرخ دوای راجستر شدهٔ سرطان (لوریکا) حدود ۸۴۷ هزار رویپهٔ پاکستانی و اسپری (انهیلر) برای نفس تنگی ۱۳۹۰ روپیه تعین شده است.

اعلامیه افزوده است که نرخ پیچکاری بورتیزومپ بیماری سرطان به ۱۷۵۱۳ روپیه بلند رفته است.

به همین گونه، نرخ پیچکاری مرض زردی ۱۰۲۵۷ رویپه و نرخ کلوروکین که برای افراد مصاب به بیماری ملاریا تجویز می‌شود، به ۱۰۰۷ روپیه رسیده است.

این در حالی است که نرخ رویپهٔ پاکستانی در مدت کمتر از دوماه در مقابل دالر امریکایی هفت درصد و در مجموع در طول هشت ماه گذشته ۲۳ در صد کاهش یافته است.

در حال حاضر، یک دالر امریکایی در مقابل ۳۰۰ روپیهٔ پاکستانی تبادله می‌شود. تحلیلگران می‌گویند که رکود نرخ روپیه در مقابل دالر سبب افزایش نرخ مواد ارتزاقی نیز شده است.

پاکستان در ماه اپریل سال جاری نرخ ادویه‌جات در این کشور را ۲۰ در صد و نرخ دوا‌های حیاتی را ۱۴ درصد افزایش داده بود.

تولید کنندگان و وارد کنندگان دوا در پاکستان خواستار افزایش ۳۹ درصدی نرخ دوا در این کشور اند، اما حکومت پاکستان از هراس این که در آستانهٔ انتخابات چنین اقدامی سبب کاهش حمایت مردم خواهد شد، این پیشنهاد را رد کرده است.