حکم جدید محکمۀ پاکستان راه را برای رقابت نواز شریف در انتخابات باز کرد

نواز شریف که در گذشته سه باز صدر اعظم پاکستان بود، در سال ۲۰۱۸ مادام العمر از رقابت در انتخابات و احراز کرسی‌های دولتی در پاکستان منع شده بود.

محکمهٔ عالی پاکستان روز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) با لغو حکمی مبنی بر ممنوعیت مادام العمر سیاستمداران محکوم آن کشور از شرکت در انتخابات، به آنان اجازه داد تا برای احراز کرسی‌های حکومت رقابت کنند.

این حکم محکمهٔ عالی پاکستان شرایط را برای نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان، مساعد می‌کند تا در انتخابات سراسری آن کشور که قرار است ماه آینده برگزار شود، رقابت کند.

محکمهٔ عالی پاکستان پس از چندین روز جلسهٔ استماعیهٔ این حکم را صادر کرد. سارنوالان نگرانی‌های خود را در مورد ممنوعیت مادام العمر سیاستمداران مطرح و تاکید کردند که رد صلاحیت باید به دوره پنج ساله پارلمان که بر اساس قانون اساسی تعیین شده است، محدود شود.

محکمهٔ عالی پاکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی نواز شریف را به اتهام فساد اداری محکوم کرد. به تعقیب آن، محکمه مبارزه بر ضد فساد اداری در سال ۲۰۱۸ میلادی شریف و شماری دیگری از مقامات حکومتی پاکستان را به اتهام اختلاس، مادام العمر از انتخاب و انتصاب در کرسی‌های دولتی منع کرد.

محکمهٔ مبارزه بر ضد فساد اداری پاکستان در آن زمان گفت که بند‌های قانون اساسی،‌ قانونگذاران را ملزم به '' صداقت و امانت‌داری'' می‌کند.

پیش از این،‌ یک محکمهٔ فدرال پاکستان به تاریخ ۱۲ دسمبر ۲۰۲۳ حکم فساد اداری نواز شریف را لغو کرد و این سیاستمدار کهنه‌کار را یک قدم دیگر به شرکت در انتخابات سراسری آن کشور که قرار است در ماه فبروری سال روان میلادی برگزار شود، نزدیک‌تر کرد.

پس از حکم محکمهٔ عالی پاکستان، نواز شریف ۷۴ ساله بار دیگر واجد شرایط شرکت در انتخابات هشتم فبروری سال روان میلادی می‌شود و در صورت برنده شدن، برای چهارمین بار به کرسی صدارت کشورش خواهد رسید.

شریف در دور گذشته، هیچگاهی دورهٔ صدارت خود را تکمیل نکرد، زیرا همه حکومت‌های وی لغو شده و یا با اتهام فساد اداری مواجه شد. اما شریف همواره ارتکاب هرگونه تخلف را رد و ادعا کرده است که اتهامات وارده علیه وی، انگیزهٔ سیاسی داشته است. حالا حزب مسلم لیگ نواز، به مثابهٔ پیشتاز انتخابات سراسری آن کشور پنداشته می‌شود.

عمران خان، رقیب اصلی نواز شریف، پس از آنکه در پروندهٔ فساد اداری برای سه سال به زندان محکوم شده است، از اگست سال گذشته به اینسو در حبس به سر می‌برد. عمران خان ۷۱ ساله نمی‌تواند در انتخابات پیشرو رقابت کند، زیرا کمیسیون انتخابات آن کشور وی را برای پنج سال از فعالیت‌های سیاسی در پاکستان منع کرد.

عمران خان ارتکاب هر گونه تخلف را رد کرده و نظامیان پاکستانی را متهم کرده که سال گذشته سرنگونی حکومت وی را مهندسی کردند و به تعقیب آن، پرونده های بیهوده‌ای را علیه وی ترتیب دادند تا مانع برگشت اش به قدرت شوند.

نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان، هنوز هم محبوب‌ترین حزب سیاسی در پاکستان می‌باشد، اما حامیان این حزب از ماه‌ها به اینسو با سرکوب حکومت مواجه بوده است.

وکلای مدافع حزب تحریک انصاف می‌گویند که ده‌ها رهبر این حزب یا زندانی شده اند و یا به خاطر فرار از دستگیری، خود را پنهان کرده اند. به گفتهٔ وکلای مدافع این حزب، نامزدی آنان برای رقابت در انتخابات نیز به اتهام تخطی از قوانین انتخابات رد شده است.

با آنکه شریف پس از حکم روز دوشنبهٔ محکمه عالی پاکستان واجد شرایط شرکت در انتخابات می‌شود، منتقدان می‌گویند که مقامات انتخابات از قبل نامزدی وی را تایید کرده اند و اعتراض نامزدهای رقیب را رد کردند.

شریف زمانیکه در سال ۲۰۱۹ میلادی حبس ۱۰ سالهٔ خود را در زندان سپری می‌کرد، محکمه‌ای وی را اجازه داد تا جهت تداوی برای چند هفته به لندن برود، اما دو باره به پاکستان برنگشت.

او تا اکتوبر سال ۲۰۲۳ در تبعید خود خواسته در بریتانیا زندگی می‌کرد و پس از آن به کشورش برگشت که حکم محکومیت زندان وی به حالت تعلیق آمد. عمران خان ادعا کرده است که برگشت نواز شریف بر اساس معاملهٔ او با نظامیان صورت گرفته است، اتهامی که نظامیان پاکستان آنرا رد کرده اند.