پولیس پاکستان در برابر معترضان از گاز اشک‌آور کار گرفت

پولیس پاکستان روز یکشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان)‌ پس از آنکه تظاهرکنندگان در شهر کراچی تلاش کردند از سد امنیتی عبور کنند، در برابر آنان از گاز اشک‌آور کار گرفت.

کم از کم ۲۰۰۰ نفر از حامیان تحریک لبیک پاکستان، یک حزب اسلام‌گرای راست افراطی، تلاش کردند خود را به کلب مطبوعاتی شهر کراچی، مرکز ایالت سند و بزرگترین شهر پاکستان، برسانند.

حامیان تحریک لبیک پاکستان تلاش کردند با تظاهرکنندگان جامعه مدنی که روز یکشنبه در کلب مطبوعات جمع شده بودند، مخالفت کنند. این فعالان به خاطر کشته شدن یک مظنون به توهین به مقدسات در زمان بازداشت اعتراض می‌کردند.

حامیان حزب تحریک لبیک پاکستان به سمت افسران سنگ پرتاب کردند و یک موتر پولیس را به آتش کشیدند. پولیس تلاش می‌کرد تا مانع رسیدن آنان به کلب مطبوعاتی شود. این حزب اعلام کرد که یکی از اعضای آن در جریان این خشونت‌ها کشته شده است. پولیس کم از کم ۲۰ نفر از تظاهرکنندگان هر دو جناح را دستگیر کرده است.

ضیا الحسن، وزیر داخلهٔ ایالتی،‌ گفت که مقامات از احتمال درگیری‌ها میان اعضای معترض تحریک لبیک پاکستان و فعالان جامعهٔ مدنی نگران بودند،‌ زیرا هر دو جناح-فعالان جامعهٔ مدنی و تحریک لبیک پاکستان-در عین روز برای اعتراض فراخوان داده بودند

الحسن خشونت معترضان را به‌ ویژه با توجه به نشست امنیتی که قرار است به زودی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شود، و حملهٔ مرگبار هفته گذشته به کاروانی از شهروندان چینی در نزدیکی میدان هوایی کراچی محکوم کرد.

حزب تحریک لبیک پاکستان از قوانین بحث‌برانگیز توهین به مقدسات در پاکستان حمایت می‌کند که مجازات اعدام را برای هر کسی که به اسلام توهین کند، تجویز می‌کند.

توهین به مقدسات در پاکستان، کشوری که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است. در برخی اوقات تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی پنداشته می‌شود.

کمیسیون امریکایی آزادی ادیان در جهان در یک گزارش خود گفته که قوانین توهین به مقدسات در پاکستان، افراط‌گرایان اسلام‌گرا را قادر و تشویق کرده است که بدون مجازات عمل کنند و به راحتی اقلیت‌های مذهبی یا کسانی را که عقاید متفاوت دارند، هدف قرار دهند.

بر اساس معلومات مرکز عدالت اجتماعی، از سال ۱۹۸۷ به اینسو، بیش از ۲۰۰۰ نفر در پاکستان زیر نام "کفرگویی و توهین به مقدسات" متهم شده و از آن میان کم از کم ۸۸ نفر توسط مردم کشته شده اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که از قانون توهین به مقدسات در پاکستان در اغلب اوقات برای حل خصومت‌های شخصی و هدف قرار دادن اقلیت‌ها، سواستفاده می‌شود.

مسیحیان که حدود دو در صد جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند، اغلب هدف اتهامات کفرگویی جعلی و بی‌اساس قرار می‌گیرند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.