پولیس پاکستان در یک هفته دو فرد مظنون توهین به مقدسات را کشت

پولیس در جنوب پاکستان روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر ( ۲۹ سنبله) گفت که یک داکتر که با اتهام توهین به مقدسات مواجه بود، زمانی در جریان درگیری کشته شد که پولیس تلاش داشت وی را بازداشت کند.

کشته شدن ظاهراً فراقانونی شاه نواز در ایالت سند، دومین رویداد از این نوع در پاکستان بود. پیش از این، پولیس پاکستان یک مظنون دیگر توهین به مقدسات را نیز به ضرب گلوله کشته بود.

نواز که خود مسلمانان بود، در یک شفاخانهٔ عامه در ناحیهٔ عمرکوت ایفای وظیفه می‌کرد. او روز پنجشنبه پس از آن از وظیفه منفک شد که باشندگان محلی وی را به "گستاخی در مقابل پیامبر اسلام" متهم کرده و گفتند که او در صفحهٔ فیسبوک‌اش محتوای اهانت‌بار به مقدسات را نشر کرده است.

نواز اتهاماا وارده بر خودش را رد کرده و گفته بود که حساب فیسبوک مربوط وی نیست. باشندگان محلی فوراً علیه وی نزد پولیس شکایت درج کردند، اما فعالان یک حزب دینی، با راه اندازی تظاهرات خشونت‌بار خواهان بازداشت فوری وی شدند.

نیاز خوسو، یک مسوول پولیس محلی، گفت که این داکتر و یک مرد مسلح دیگر تلاش داشتند با استفاده از یک موترسایکل فرار کنند و سپس در یک پوستهٔ تلاشی بر منسوبین پولیس گلوله باری کردند. او افزود که در گلوله باری متقابل فرد مظنون کشته شد.

منتقدین همواره چنین ادعا‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که نیروهای پولیس به شدت سیاسی بوده و در فساد غرق اند و همواره مظنونین را براساس پلان‌های از قبل طرح شده می‌کشند.

هفتهٔ گذشته، یک افسر پولیس در شهر کویته، مالک ۵۲ سالهٔ یک هوتل را که به اتهام توهین به پیامبر اسلام در بازداشت به سر می‌برد، به ضرب گلوله کشت.

عبدالعلی که مسلمان بود، یک روز پیشتر از آن به اتهام نوشته‌‌های اهانت آمیز در مورد پیامبر اسلام در رسانه‌های اجتماعی، بازداشت شده بود.

کشته شدن وی در بازداشت پولیس، تقاضا‌ها را برای به عدالت کشانیدن منسوب پولیس که وی را به گلوله بسته بود، به میان آورد.

خانوادهٔ علی در یک کنفرانس مشترک خبری با بزرگان قومی گفت که آنان افسر پولیس را "برائت" داده و علیه وی شکایت درج نخواهند کرد.

یکی از بزرگان قومی گفت که قبیله آن‌ها به دلیل بی احترامی به پیامبر اسلام، مقتول را تکفیر کردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان اعلام کرد که در مورد کشته شدن فراقانونی شاه و علی به شدت نگران است.

این کمیسیون از مقامات پاکستان خواسته است تا تحقیقات مستقل را در رابطه به کشته شدن این دو مظنون راه ندازی کند.

توهین به مقدسات در پاکستان که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد، یک موضوع بسیار حساس است و مجازات آن اعدام است. در برخی اوقات تنها ادعای توهین به مقدسات برای ایجاد شورش و کشتن متهمان توسط گروه‌ها کافی است.

در اغلب حالات، افراد مظنون به توهین به مقدسات آماج حمله قرار می‌گیرند و گاهی اوقات توسط گروه‌های اوباش بدون محاکمه کشته می‌شوند.

گروه‌های حقوقی می‌گویند که اتهامات توهین به مقدسات می‌تواند برای انتقام‌جویی‌های شخصی به کار گرفته شود و در اغلب موارد قربانی آن اعضای اقلیت‌های دینی، به ویژه میسیحان، اند.

سازمان غیرحکومتی، مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی پاکستان، سال گذشته میلادی با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان کم و بیش ۱۴۱۵ نفر به "کفرگویی و اهانت به مقدسات" در آن کشور متهم شده اند که از این میان کم از کم ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.