تندروان در پاکستان هفت کارگر را کشته و ۲۰ کارگر دیگر را اختطاف کردند

تندروان در بلوچستان همواره پروژه‌های زیربنایی را که از سوی چین تمویل و تطبیق می‌شود و نیز کارمندان این پروژه ها را آماج حمللات قرار می‌دهند.

مقام‌های پاکستانی روز یکشنبه ۲۹ سپتمبر (هشتم میزان) گفتند که تندروان مظنون در دو حمله در طول شب گذشته درساحات پنجگور و موسی‌خیل ایالت بلوچستان، دست‌کم هفت کارگر را کشتند و ۲۰ نفر دیگر را اختطاف کردند.

پولیس محلی می‌گوید که مردان مسلح حوالی نیمه شب شنبه بر یک خانه در ولسوالی پنجگور حمله کردند و بر ساکنان آن سم پاشیده و سپس با موترسایکل از ساحه فرار کردند. در این رویداد یک نفر به ضرب گلوله مجروح شد و به گفتهٔ پولیس، قربانیان کارگرانی بودند که از شرق ایالت پنجاب برای کار در این محل آمده بودند.

حمله دوم در اوایل روز یکشنبه زمانی رخ داد که مردان مسلح بر یک شرکت تفحص نفت و گاز در ساحهٔ موسی خیل یورش بردند.

دیرج کالرا، یک کمیشنر پولیس محلی، به صدای امریکا گفت که مهاجمان، به شلیک و تخریب تجهیزات پرداخته و ۲۰ کارگر را اختطاف کرده و از محل فرار کردند. او گفت که عملیات جستجو در ساحه برای یافتن افراد اختطاف شده جریان دارد.

تاکنون هیچ گروهی مسوولیت این دو رویداد را بر دوش نگرفته است.

دفتر شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، می‌گوید که شریف این خشونت‌ها را تقبیح کرده و به مقامات ایالتی دستور داده است تا تمام تلاش‌های ممکن را برای محاکمه کردن عاملان این خشونت، انجام دهند.

ماه گذشته، تندروان در موسی خیل، ۲۳ مسافر پنجابی را کشتند. تندرون، این افراد را هنگام سفر، در یک شاهراه از موترهای حامل شان پایان کرده و به ضرب گلوله کشتند.

اردوی آزادی بخش بلوچ که یک جنبش غیر قانونی در پاکستان است، ماه گذشته، مسوولیت آن حمله و یک سلسله حملات در سراسر ایالت بلوچستان را در عین روز، بر عهده گرفت که در این خشونت ها بیش از ۵۰ نفر کشته شدند.

این خشونت‌ها، در طول سال‌های اخیر، گسترده‌ترین حملات تندروان در بلوچستان است، ایالت فقیر اما سرشار از منابع طبیعی.

چندین گروه قومی بلوچ، به شمول اردوی آزادی بخش بلوچ، حکومت مرکزی پاکستان را به بهره برداری از منابع طبیعی این ایالت متهم کرده و ادعا می‌کنند که برای آزادی بلوچستان مبارزه می‌کنند.

مقامات پاکستانی این اتهامات را رد کرده و می‌گویند که هدف فعالیت‌های تندروان، توقف توسعه اقتصادی منطقه است. این ایالت با افغانستان و ایران مرز مشترک دارد و محل پروژه‌های زیربنایی عمدهٔ چین است.

ایالات متحده اردوی آزادی بخش بلوچ را به عنوان یک سازمان تروریستی بین المللی می‌شناسد. این گروه اخیرا حملات خود را تشدید بخشیده است و منحیث یکی از بزرگترین و مرگبارترین گروه‌های فعال در منطقه شناخته شده است.

اردوی آزادی بخش بلوچ همواره خواهان خروج چین از بلوچستان شده و حتا اتباع چینی را که در این محل کار می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.