هشدار اسراییل برای تخلیۀ شمال خان یونس؛ فلسطینی‌ها در حال فرار اند

مردم در حال ترک ساحۀ الجلا در خان یونس

صدها باشندۀ ساحات شمال خان یونس در باریکۀ غزه، روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد)، در حالی متواری شدند که اسراییل، دستور تخلیۀ این محل و راه اندازی عملیات نظامی را در آنجا صادر کرد.

نظامیان اسراییلی، بامداد یکشنبه هشدارنامه‌ها را در این ساحه از هوا پرتاب کرد و نیز از طریق ارسال پیام‌های تلیفونی، از باشندگان محل خواست تا ساحۀ الجلا در شمال خان یونس را که قبلاً یک ساحۀ امن بشری تلقی می‌شد، ترک گویند.

اردوی اسراییل هشدار داد که الجلا به یک "ساحۀ خطرناک جنگی" مبدل خواهد شد و این هشدار، فلسطینی‌ها را که مکرراً به دلیل جنگ در غزه مجبور به تغییر مکان شده اند، مجبور کرد تا این محل را نیز ترک گفته و به دنبال پناهگاه جدید باشند.

خبرگزاری فرانس‌پرس گزارش داده است که خانواده‌ها، اموال خود را جمع کرده و به دلیل هراس از پرتاب میزاییل‌ها و جنگ، در حال ترک این ساحه استند.

مردم، به خصوص در محله حماد در الجلا، مصروف انتقال اموال شان به موترها بودند در حالیکه برخی دیگر با حمل بکس‌ها، پای پیاده در حال ترک این ساحه بودند.

در اعلامیه اردوی اسراییل آمده است که "یک عملیات را علیه سازمان‌های تروریستی" در آغاز می‌کند و از کسانیکه که در الجلا باقی‌مانده اند، خواسته شده است که این ساحه را "موقتاً" تخلیه کنند.

باشندگان خان یونس، در هفته‌های اخیر، چندین دستور تخلیه را دریافت کرده اند، هرچند اکثر بخش‌های این ساحه، به شمول ساحات مسکونی، به دلیل بمباران قوای اسراییلی، به مخروبه مبدل شده است.

فلیپ لازارینی، رییس اداره پناهجویان ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، گفت: "فقط در طول چند روز گذشته، بیش از ۷۵ هزار نفر در جنوب‌غرب غزه، بی‌جا شده اند."

لازارینی می‌گوید که این دستور تخلیه در اوایل روز یکشنبه، باعث شد تا مردم به فرار از محل آغاز کنند.

این مقام ملل متحد افزود: "برخی از آنان قادر به حمل کودکان شان نبودند و برخی، تمام زندگی خود را در یک خریطه کوچک جمع کرده با خود حمل می‌کردند...مردم در غزه گیر مانده و جایی برای رفتن ندارند."

باشندگان خان یونس به خبرگزاری فرانس‌پرس گفتند که اردوی اسراییل در حومۀ خان یونس، به روز یکشنبه، یک حمله را انجام داد که مجروحین این حمله در شفاخانه ناصر تحت تداوی قرار گرفتند.

یک باشندۀ خان یونس و شاهد این رویداد گفت: "آنان [قربانیان] همه غیرنظامیان بودند و زمانیکه میزاییل به محل اصابت کرد، در حال خرید در یک بازار بودند."

اردوی اسراییل، اغلب به مناطقی در غزه که در آن قبلاً با شبه نظامیان فلسطینی جنگیده است، بازمی‌گردد تا مطمین شود که جنگجویان حماس دوباره در محل ظاهر نشده و یا بر اساس معلومات استخباراتی، در مورد گروگان‌هایی که تا هنوز در بند حماس اند، به بررسی محل می‌پردازد.

در پی حملۀ جنگجویان حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن کم و بیش ۱۲۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن نزدیک به ۲۵۰ نفر شد، اسراییل به محو کامل گروه حماس تعهد کرده است. مقام‌های اسراییلی می‌گویند که هنوز هم ۱۱۱ گروگان اسراییلی در بند گروه حماس اند.

اسراییل در واکنش به حملۀ حماس، در بیش از ده ماه گذشته، نوار غزه را که حماس بر آن کنترول دارد به گونۀ پیهم آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ وزارت صحت غزه در این حملات تا کنون کم از کم۳۹۷۹۰ فلسطینی کشته شده است. این وزارت جزییات نداده است که چه تعداد کشته شدگان فلسطینی غیرنظامیان و چه تعداد آنان جنگجویان بوده اند.