پولند ۲۰۰۰ نیروی اضافی را در مرز با بلاروس مستقر می‌کند

وزارت داخلهٔ پولند روز چهارشنبه نهم اگست (۱۸ اسد) اعلام کرد که برای جلوگیری از ورود غیر قانونی پناهندگان، ۲۰۰۰ نیروی اضافی به مرز بلاروس می‌فرستد.

پولند، روسیه و بلاروس را به استفاده از مهاجران برای بی ثبات کردن پولند و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا متهم می کند و آن را نوعی جنگ متفاوت سایبری می داند.

مسیج وسیک، معاون وزارت داخلهٔ پولند گفت: ''اگر در آن طرف مرزبانان واقعی می‌داشتیم، نه افسران قاچاق، این گذرگاه ها اصلا وجود نمی‌داشتند.''

وسیک افزود که تمام تلاش‌ها برای عبور غیرقانونی به پولند توسط ادارات بلاروس تسهیل می‌شوند.

نیروهای مرزی پولند می‌گویند که در سال جاری تاکنون ۱۹ هزار پناهجو از بلاروس وارد پولند شده اند در حالیکه این آمار در تمام سال ۲۰۲۲ به ۱۶ هزار نفر می‌رسید.

به گفتهٔ مرزبانان پولندی، تنها در ماه گذشته بیش از چهار هزار نفر تلاش کردند از مرز عبور کنند.

پولند در حالی از اعزام سربازان اضافی به مرز بلاروس خبر داد که تنش‌های مرزی بین دوکشور اخیراً افزایش یافته و وارسا از تهدیدات تحریک آمیز بلاروس و خطرات احتمالی ناشی از گروه واگنر مستقر در آنجا هشدار داده است.

هفتهٔ گذشته پس از ورود هلیکوپتر‌های بلاروس بر حریم هوایی پولند،‌ اردوى پولند نیروها و هلیکوپترهای جنگی بیشتری را به نزدیکی مرز منتقل کرد و گمانه‌زنی‌ها را در مورد احتمال تهاجم نظامی افزایش یافت.

وزارت دفاع پولند این گزارش‌ها را تایید کرده و به ناتو اطلاع داده و نیروهای بیشتری را در مرز مستقر کرده است.

ماتيوس موراویسکی، صدر اعظم پولند، می گوید که کشورش دو سال است در مرز پولند و بلاروس گاه گاهى حملات مختلف سایبری را تجربه می کند. موراویسکی می گوید که روسیه و بلاروس با تحریکات خود تنش ها را در امتداد مرز افزایش می دهند.

اما بلاروس نقض حریم هوایی پولند را رد کرده و در عوض وارسا را متهم کرده است که این اتهامات را برای توجیه تجمع نیروهای خود مطرح می کند.

دولت بلاروس تحریک یک بحران مرزی را رد کرده است اما گفته است که نیروهایش به مهاجران کمک کرده اند تا از مرز پولند عبور کنند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.