باشندگان غزنی از افزایش واقعات مثبت فلج کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کردند

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در آن قربانی می‌گیرد

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از افزایش موارد واقعات مثبت پولیو، مسوولان صحی در ولایت غزنی می‌گویند که در نظر دارند تا برای جلوگیری از سرایت فلج کودکان به سایر مناطق دیگر، کمپاین‌های فرعی را آغاز کنند.

باشندگان ولایت غزنی واقعات ثبت شده فلج کودکان در ولایات کنر، نورستان، قندهار و هلمند را در سال جاری نگران‌کننده خوانده و از همۀ والدین خواسته اند تا کودکان زیر پنج سال خود را هر چه زودتر واکسین کنند.

نظرگل، یکی از باشندگان ولایت غزنی به صدای امریکا گفت: "اخیراً کودکان در برخی ولایات افغانستان به بیماری فلج اطفال مبتلا شده اند و همین موضوع باعث نگرانی مردم شده است تا مبادا این بیماری به غزنی سرایت کند و کودکان این ولایت به این بیماری مبتلا نشوند، زیرا همه می‌دانند که فلج اطفال یک بیماری بسیار مهلک است."

او با امیدواری به این که باشندگان ولایت غزنی واکسین کردن کودکان شان را جدی می‌گیرند، از مسوولان صحی ‌خواست که خدمات ارایه واکسیناسیون را در تمام ولسوالی‌ها ارایۀ کنند تا کودکان از این بیماری مصوون بمانند.

فاطمه، یکی از باشندگان دیگر غزنی با ابراز نگرانی از واقعات مثبت فلج اطفال در شماری از ولایات افغانستان به صدای امریکا گفت: "ما شاهد واقعات مثبت در ولایات کنر و نورستان هستیم، از این‌ رو از خانواده‌های عزیز در ولایت غزنی تقاضا داریم که کودکان زیر پنج سال خود را واکسین کنند تا از این بیماری مصوون بمانند."

در این حال، فضل احمد حنیف، مسوول سازمان جهانی صحت در ولایت غزنی به صدای امریکا گفت که پس از ثبت موارد مثبت فلج کودکان، برای پیش‌گیری از گردش و گسترش این بیماری به مناطق دیگر، در کنار کمپاین‌های ملی، کمپاین‌های فرعی را آغاز خواهند کرد.

او افزود گفت: "در سال جاری واقعات مثبت پولیو در ساحات حوزه شرق و جنوب یا جنوب - غربی افغانستان ثبت شده است، برای جلوگیری از گسترش ویروس پولیو در پهلوی کمپاین‌های اصلی، یک تعداد کمپاین‌های فرعی نیز پلان شده است و حوزه جنوب شرقی که غزنی نیز بخشی از آن است، در میان این دو حوزه واقع شده است، پس حوزه جنوب شرقی (پکتیا، پکتیکا، خوست و غزنی) نیز شامل این کمپاین‌های فرعی می‌باشد."

به گفتۀ مسوولان صحی، رفت و آمد از حوزه جنوب شرق به جنوب غرب از مسیر غزنی انجام می‌شود و این تردد می‌تواند ویروس را به این ولایت سرایت دهد. آنان یکی از راه‌های جلوگیری از سرایت بیماری فلج کودکان را تطبیق سرتاسری واکسین پولیو در افغانستان عنوان کرده و خانواده‌ها خواسته اند تا آنان را در این راستا همکاری کنند.

آمار وزارت صحت حکومت طالبان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ شش واقعه مثبت پولیو در شرق افغانستان ثبت شد که دلیل آن به گفتۀ مقامات برگشت مهاجران افغان از پاکستان بود.

قبلاً مقامات این وزارت گفته بودند که برنامه موسوم به (Big Catch-up) روی دست است تا طی چهار سال آینده برای ۱.۴ میلیون کودک که به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ از واکسین بازمانده اند، برنامه‌های معمول واکسین پولیو را با واکسین کووید۱۹ مدغم کرده و تسریع بخشد.