ثبت شش واقعۀ جدید پولیو در افغانستان؛ شمار واقعات به ۲۳ رسید

آرشیف

مقام‌های افغان از ثبت شش واقعۀ تازه نوع دوم پولیو یا فلج کودکان در این کشور خبر دادند که با این حساب، شمار مجموعی موارد پولیو در سال جاری در افغانستان به ۲۳ واقعه رسید.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که روز به روز تعداد واقعات مثبت نوع دوم پولیو در حال افزایش است و این‌ بار شش کودک زیر سن پنج سال در ولایت‌های هرات، زابل، فراه، لوگر، قندهار و میدان وردک، به پولیو مصاب شده اند.

او گفت: " از آغاز سال جاری تا به حال، ۲۳ مورد نوع دوم پولیو در افغانستان به ثبت رسیده است که متاسفانه قربانی شش واقعه جدید آن همه پسران اند."

آقای راسخ افزود، اگرچه با راه اندازی کمپاین‌های پولیو گردش این ویروس در مناطق امن مهار شده است، اما در مناطق ناامن به سبب عدم دسترسی و نگرفتن واکسین پولیو، ویروس در حال گسترش است.

او علاوه کرد که ریشه جنیتیکی تمام واقعات مثبت نوع دوم پولیو در افغانستان به واقعات مثبت نوع دوم پاکستان ارتباط دارد که گردش آن بیشتر در مناطق جنوب، جنوب غرب وغرب کشور دیده شده است.

گزارش ها حاکیست که واقعات نوع دوم پولیو در اوایل سال گذشته میلادی از پاکستان به حوزه شرق افغانستان، به ویژه ننگرهار از طریق تورخم که محل رفت و آمد مسافرین است، انتقال یافته است.

از آغاز سال جاری میلادی تا به حال، ۲۳ واقعه مثبت نوع دوم و یک واقعه نوع اول پولیو در افغانستان ثبت شده است.