تخریب بیش از ۶۰۰ جریب مزارع کوکنار در هرات

تخریب کشتزارهای کوکنار در ولسوالی انجیل هرات 

مسوولان حکومت طالبان در هرات می گویند در ادامهٔ "مبارزه با مواد مخدر"در چند ماه گذشته بیش از ۶۰۰ جریب زمین های کوکنار را درین ولایت از بین برده اند.

حیات الله روحانی، مدیر مبارزه با مواد مخدر هرات، به صدای امریکا گفت: "در ۱۹ ولسوالی هرات میزان کشت های [کوکنار] که تخریب کردیم، در حدود ۶۰۰ جریب رسیده."

درحالی که مسوولان محلی ولایت هرات بر جدیت شان در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید می ورزند‌،‌کشاورزان می‌گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری به کشت مواد مخدر رو آورده اند و باید با آنان کمک صورت گیرد.

محب الله کشاورز کوکنار، گفت: "خواست اما از امارت اسلامی این است که زمینه کار را برای ما فراهم سازد. سوال ما این است که کار نیست ما چه باید کنیم؟ می خواهیم که برای ما تخم بدهند، گندم و برخی کشت های دیگر. این خواهش ما است."

آگاهان زراعتی با استقبال از تخریب کشتزارهای کوکنار می گویند، مبارزه با کشت این پدیده زمانی موثر تمام می شود که دهقانان مورد حمایت های مالی و فنی قرار گیرند.

عزیز احمد صیقل، آگاه امور زراعتی، گفت: "تخریب کشتزارهای کوکنار یک امر خوب و پسندیده است. در کنار آن باید کشاورزان حمایت مالی و حمایت تخنیکی شود. کودک کیمیاوی تخم بذری برای شان داده شود، روش های نوینی زراعت و کشت های بدیل برای شان آموزش داده شود، تا که آنان به کشت کوکنار روی نیاورند."

با گذشت یک سال از فرمان رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت و قاچاق مواد مخدر، کشتزارهای کوکنار نشان می دهد که هنوز هم این فرمان به گونه جدی عملی نشده و دهقانان دست از کشت کوکنار برنداشته اند.