بایدن: در مورد چگونگی پاسخ به حملات بر نظامیان امریکایی در اردن تصمیم گرفته‌ام

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه قصر سفید ترک کرد تا در ایالت فلوریدا کمک‌های مالی را برای کمپاین انتخابات جمع‌آوری کند

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۳۰ جنوری (۱۰ دلو) گفت در مورد چگونگی پاسخ به حملات شبه‌ نظامیان مورد حمایت ایران بر نظامیان امریکایی مستقر در اردن، تصمیم گرفته است.

در حملهٔ یکشنبه گذشته توسط طیارهٔ بی‌سرنشین بریک پایگاه نظامی ایالات متحده، سه نظامی امریکایی کشته و کم از کم ۴۰ نظامی دیگر زخمی شدند.

با اینحال، رییس جمهور ایالات متحده در مورد زمان و چگونگی پاسخ نظامیان امریکایی به این حملات هیچ جزییاتی ارایه نکرد. اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "بیش‌ از یکبار" به این حملات پاسخ خواهد داد. کربی نیز جزییات بیشتری ارایه نکرد.

رییس جمهور بایدن همچنان گفت که ایالات متحده خواستار جنگ گسترده‌تر در شرق میانه نیست. پیش از این نیز برخی مقام‌های حکومت ایالات متحده گفته بودند که امریکا خواستار جنگ با ایران نیست.

گروه موسوم به ''مقاومت اسلامی عراق'' مسوولیت حملهٔ یکشنبه بر یک پایگاه نظامی ایالات متحده در اردن را بر عهده گرفت. وزارت دفاع امریکا گفت که است که شبه نظامیان عراقی، کتایب حزب‌الله، در این حمله دست داشته اند، گروهی که از حمایت ایران برخوردار است.

در همین حال، یک گروه حامی ایران مستقر درعراق روز سه شنبه اعلام کرد که حملات خود را برنیروهای امریکایی متوقف خواهد کرد. این تصمیم یک روز پس از آن اعلام شد که قصر سفید گفت که به عاملان حمله بر نظامیان ایالات متحده مستقر در اردن ''پاسخ قاطع'' می‌دهد.

گروه کتایب‌ حزب‌الله در ویب‌سایت خود نوشته است: ''ما تعلیق عملیات نظامی و امنیتی را بر ضد نیرو‌های اشغالگر اعلام می‌کنیم--تا از سرافگندگی حکومت عراق جلوگیری شود."

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از آن تقریباََ چهار ماه سپری می‌شود،‌ گمان می‌رود این نخستین بار است که نظامیان امریکایی در اثر حملات شبه‌نظامیان کشته شده اند.

ترس آن می‌رود که جنگ و خشونت نوار غزه به سایر بخش‌های شرق میانه گسترش یابد. در عین حال، از آغاز سال روان میلادی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده برگزار شود، تنش میان واشنگتن و تهران تشدید شده است.

کتایب حزب الله در ویب‌سایت خود همچنین گفت: ''برادران ما در محور [مقاومت] - به ویژه جمهوری اسلامی - نمی دانند ما چگونه جهاد می کنیم و آنان در اکثر حالات به فشار و تشدید تنش علیه نیروهای اشغالگر امریکایی در عراق و سوریه اعتراض می کنند."

نیرو‌های ایتلاف به رهبری ایالات متحده از اوسط ماه اکتوبر تا حالا دست‌کم ۱۶۵ بار آماج حملات قرار گرفته اند که شامل ۶۶ حمله در عراق، ۹۸ حمله در سوریه و یک حمله در اردن می‌شود. گروه ''مقاومت در عراق" مسوولیت اکثر این حملات را بر عهده گرفته است.

در حال حاضر، کم و بیش ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در عراق و نزدیک به ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند، نیرو‌هایی که بخشی از ایتلاف بین المللی بر ضد اسلام‌گرایان افراطی می‌باشند.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.