پوتین: غرب می‌خواهد روس‌ها یکدیگر را بکشند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هنگام سخنرانی تلویزیون‌اش خطاب به ''ملت''

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه ۲۶ جون (پنجم سرطان) پس از پایان شورش مسلحانه علیه نظامیان آن کشور، اوکراین و متحدان غربی آنرا متهم کرد که آنان می خواهند روس‌ها "یکدیگر را بکشند."

پوتین که پس از پایان شورش مسلحانه به رهبری ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، برای نخستین بار صحبت می‌کرد، در جریان سخنرانی تلویزیونی‌اش خطاب به ''ملت'' گفت: "از آغاز رویداد [شورش مسلحانه به رهبری پریگوژین ] دستور همه اقدامات را صادر کردم تا از خونریزی گسترده جلوگیر شود."

شورش به رهبری پریگوژین که روز جمعه آغاز و روز شنبه خاتمه یافت،‌ به مثابهٔ بزرگترین چالش برای حاکمیت بیش از دو دهه‌ای پوتین به شمار می‌رود.

پوتین افزود:‌ ''این دقیقاََ همان برادر‌کشی بود که دشمنان روسیه می‌خواستند: هم نیونازی‌ها در کیف و حامیان غربی آنان، و همه انواع خاینان ملی. آنها می‌خواستند که سربازان روسیه یکدیگر بکشند."

پوتین روز دوشنبه همچنین هنگام ملاقات با مقام‌های امنیتی روسیه از کار و فعالیت‌ نیروهای امنیتی کشورش در جریان شورش مسلحانه تشکر کرد. در این نشست سرگی شیگو،‌ وزیر دفاع روسیه که هدف اصلی شورش مسلحانه بود، نیز شرکت داشت.

در این نشست الکسندر بورتنیکوف، رییس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس بی)،‌ و ویکتور زولوتوف، رییس گارد ملی آن کشور نیز حضور داشتند. اما والری گراسیموف، لوی درستیز قوای مسلح روسیه که رییس گروه واگنر خواهان برکناری‌اش بود، در نشست شام دوشنبه دیده نشده است.

ییفگینی پریگوژین، رییس گروه واگنر، یک روز پس از شورش مسلحانه که به گفتهٔ خودش بر ضد رهبران نظامی روسیه سازماندهی‌ شده بود، روز شنبه ۲۴ جون (سوم سرطان) گفت که به خاطر جلوگیری از خونریزی به نیروهای زیر امرش دستور داده تا به عقب برگردند.

این توافق میان مسکو و پریگوژین به وساطت الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس که متحد نزدیک پوتین است، صورت گرفت.

پوتین در جریان سخنرانی شام دو شنبه به وقت مسکو گفت که جنگجویان گروه واگنر سه گزینه در پیش رو دارند:‌ با اردوی روسیه بپیوندند، به بلاروس بروند و یا حتا به خانه‌های شان برگردند.

پوتین خطاب به جنگجویان گروه واگنر گفت:‌‌ "امروز شما این امکان را در اختیار دارید که از طریق قرارداد با وزارت دفاع در اردو و سایر ادارات امنیتی روسیه خدمت تان را ادامه بدهید؛‌ یا به خانواده‌‌ها و نزدیکان تان برگردید...هر کسی که می‌خواهد، می‌تواند به بلاروس برود." اما رییس جمهور روسیه در مورد پریگوژین که شورش مسلحانه را رهبری می‌کرد، چیزی بیان نکرد.

پریگوژین، رییس گروه واگنر که دو روز پس از پایان شورش مسلحانه برای نخستین بار در رسانه‌های اجتماعی حضور یافت، روز دوشنبه از شورش مسلحانه‌اش دفاع کرد و گفت که این اقدام‌اش به منظور سرنگونی حکومت منتخب کرملین نبود، بلکه بر ضد ناکامی رهبری نظامی آن کشور سازماندهی شده بود. پریگوژین مشخص نکرد که در کجا به سر می‌برد، اما پیش از این، بر اساس گزارش‌ها، توافق صورت گرفته بود که به بلاروس برود.

پریگوژین گفت: "ما برای نشان دادن اعتراض خود به آنجا رفتیم و نه سرنگونی قدرت در کشور". رییس گروه واگنر همچنین به جنگجویان زیر امرش بالید که به گفتهٔ او "تمام زیربنا‌های نظامی از جمله پایگاه‌های هوایی را در طول مسیر راه خود تا ۲۰۰ کیلومتری مسکو زیر کنترول خود آوردند.

موضوع داخلی روسیه

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز دوشنبه گفت که امریکا "هیچ رابطه‌ای" با شورش گروه واگنر علیه رهبری نظامی روسیه نداشت. بایدن گفت: "این بخشی از یک دعوا در داخل سیستم روسیه بود" و افزود که تیم امنیت ملی و متحدانش همه روزه ساعت به ساعت برایش در مورد رویداد‌های روسیه گزارش می‌دادند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، نیز گفت که مقام‌های ایالات متحده ''از بسیار نزدیک" آشفتگی در این کشور مجهز با سلاح هسته‌ای را زیر نظر دارد.

آقای کربی گفت که ایالات متحد از طریق کانال‌های دپلوماتیک به اسرع وقت با مقام‌های روسیه به خاطر نگرانی امریکا در تماس بود.

وزارت خارجهٔ امریکا نیز گفته است که لین تریسی، سفیر ایالات متحده در مسکو، با مقامات روسیه تماس گرفت تا آنچه واشنگتن به طور علنی بیان کرده، تاکید کند که عملکرد گروه واگنر یک موضوع داخلی روسیه است که ''ایالات متحده در آن دخالتی ندارد و نخواهد داشت."