بایدن: هر دلیل وجود دارد که نتنیاهو برای نجات سیاسی خود جنگ را به درازا می‌کشد

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در یک انتقاد تند دیگر از بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، گفته است "هر دلیلی" وجود دارد که باور کنیم که نتنیاهو برای نجات سیاسی خود جنگ در نوار غزه را به درازا کشیده است.

در حالیکه از جنگ در غزه نزدیک به هشت ماه سپری می‌شود، رهبران جهان به شمول بایدن از نتنیاهو می‌خواهند که به جنگ پایان ببخشد، حالانکه قانونگذاران راست‌گرا در پارلمان اسراییل هشدار داده اند که اگر نتنیاهو به توافق آتش‌بس با حماس تن دهد،‌ از وی حمایت نخواهند کرد.

رییس جمهور امریکا هفتهٔ گذشته طرح سه مرحله‌ای را برای توقف جنگ در غزه اعلام کرد که به گفتهٔ بایدن، از سوی اسراییل پیشنهاد شده است.

بایدن در مصاحبه‌ای که روز سه شنبه چهارم جون (۱۵ جوزا) در مجلهٔ تایم نشر شد، در پاسخ به این پرسش که آیا باور دارد نتنیاهو برای نجات سیاسی خود جنگ را دامنه‌دار می‌سازد، گفت: "هر دلیلی وجود دارد که چنین نتیجه‌گیری شود."

بایدن تایید کرد که در جریان جنگ روان میان اسراییل و حماس روابط پرتنشی با نتنیاهو داشته است. او گفت: "اختلاف نظر بزرگ با نتنیاهو این است که پس از پایان جنگ غزه چی شود؟''

سرنوشت پیشنهاد توقف جنگ در نوار غزه برای مدت شش هفته، افزایش کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینی، رهایی زندانیان فلسطینی از محابس اسراییل در در آزای آزادی همه گروگان‌ها، روز سه‌شنبه همچنان نامشخص باقی ماند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز دو‌شنبه به خبرنگاران گفت که گروه حماس که توافق پیشنهاد شده را به دست آورده است، اما تا حالا به آن پاسخ نداده است.

مقامات اسراییلی در مورد جزییات پیشنهاد این توافق پرسش‌ها و نگرانی‌هایی دارند. در عین حال، ایالات متحده در صدد حمایت شورای امنیت سازمان ملل است.

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که صدای امریکا آنرا مشاهده کرده است، از حماس خواسته شده که پیشنهاد آتش‌بس را "بدون تاخیر و بدون قید و شرط" به طور کامل قبول و اجرا کند.

در این پیش‌نویس آمده است: ''تطبیق سریع این توافق آتش‌بس، خروج نیروهای اسراییلی از مناطق پرجمعیت غزه، آزادی گروگان‌ها، سرازیر شدن کمک بشردوستانه، از سرگیری خدمات اولیه و بازگشت غیرنظامیان فلسطینی را ممکن می‌سازد.''

این توافق شامل آتش بس شش هفته ای، آزادی برخی از گروگان های غزه، ارسال ۶۰۰ لاری کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیی‌‌ها در هر روز و گفت‌وگوهای بیشتر برای پایان دایمی منازعه میان اسراییل و گروه حماس می‌باشد.

مقامات ایالات متحده روز دوشنبه بار دیگر تاکید کردند که پیشنهاد آتش بس، با آنکه هفته گذشته از سوی رییس جمهور بایدن مطرح شد، از سوی اسراییل ارایه شده است.

اما دفتربنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که صدراعظم آن کشور به یک کمیته پارلمان اسراییل گفته است: ''ادعایی که ما بدون بر‌ آورده شدن شرایط خود به آتش‌بس توافق کرده‌ایم، نادرست است."

یک روز پیش از این قصر سفید گفت که رهبران جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان از طرح جو بایدن، رییس جمهور امریکا، مبنی بر آتش‌بس موقت در غزه و آزادی همه گروگان‌ها از نزد گروه حماس حمایت می‌کنند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای از قول رهبرات جی-۷ نوشته است: "ما رهبران جی-۷ به طور کامل از توافق همه جانبه‌ای که رییس جمهور بایدن به منظور آتش‌بس در غزه، آزادی فوری همه گروگان‌ها، افزایش قابل توجه و دوامدار کمک‌های بشردوستانه ارایه کرده است، حمایت می‌کنیم."

در این اعلامیه قصر سفید از قول رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان همچنین آمده است که کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه توزیع خواهد شد.

بر اساس این اعلامیه، پیشنهادی که رییس جمهور بایدن ارایه کرده است، نه تنها می‌تواند به طور دوامدار بحران را پایان ببخشد، بلکه امنیت و منافع اسراییل و مصوونیت غیرنظامیان در غزه را نیز تضمین می‌کند.

رهبران جی-۷ همچنین گفته اند: "ما از حماس می‌خواهیم که این توافق را که اسراییل آماده پیشبرد آن است، قبول کند و از کشور‌هایی که بر حماس نفوذ دارند می‌خواهیم تا در این خصوص کمک کنند."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، تا اکنون باعث کشته شدن ۳۶ هزار و ۴۰۰ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های فرانس پرس، رویترز و اسو شیتید پرس گرفته شده است.