لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران جی-۷: ازطرح بایدن برای آتش‌بس در غزه حمایت‌ می‌کنیم


لحظاتی پس از حمله هوایی اسراییل به یک ساختمان مسکونی در شهر بوریج غزه آتش و دود سیاه از یک ساختمان مسکونی به هوا بلند شده است
لحظاتی پس از حمله هوایی اسراییل به یک ساختمان مسکونی در شهر بوریج غزه آتش و دود سیاه از یک ساختمان مسکونی به هوا بلند شده است

قصر سفید روز دوشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) گفت که رهبران جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان از طرح جو بایدن، رییس جمهور امریکا، مبنی بر آتش‌بس موقت در غزه و آزادی همه گروگان‌ها از نزد گروه حماس حمایت می‌کنند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای از قول رهبرات جی-۷ نوشته است: "ما رهبران جی-۷ به طور کامل از توافق همه جانبه‌ای که رییس جمهور بایدن به منظور آتش‌بس در غزه، آزادی فوری همه گروگان‌ها، افزایش قابل توجه و دوامدار کمک‌های بشردوستانه ارایه کرده است، حمایت می‌کنیم."

در این اعلامیه قصر سفید از قول رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان همچنین آمده است که کمک‌های بشردوستانه در سراسر نوار غزه توزیع خواهد شد.

بر اساس این اعلامیه، پیشنهادی که رییس جمهور بایدن ارایه کرده است، نه تنها می‌تواند به طور دوامدار بحران را پایان ببخشد، بلکه امنیت و منافع اسراییل و مصوونیت غیرنظامیان در غزه را نیز تضمین می‌کند.

در اعلامیه از قول رهبران جی‌-۷ آمده است آنان بار دیگر مسیری با اعتباری حمایت می‌کنند که منجر به صلح و راه حل دو دولت -اسراییلی و فلسطینی - شود.

رهبران جی-۷ همچنین گفته اند: "ما از حماس می‌خواهیم که این توافق را که اسراییل آماده پیشبرد آن است، قبول کند و از کشور‌هایی که بر حماس نفوذ دارند می‌خواهیم تا در این خصوص کمک کنند."

رییس جمهور بایدن جمعه گذشته طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد. بایدن گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است.

در مرحلهٔ دوم، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌شده اسراییلی به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

اما دفتر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، شنبه گذشت با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''شرایط اسراییل برای پایان جنگ در غزه تغییر نکرده است: نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و حصول اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسراییل نیست.''

یواف گلانت، وزیر دفاع اسراییل، نیز روز یکشنبه گفت که کشورش ادامه حاکمیت حماس بر غزه را در هیچ مرحله‌ای از روند صلح قبول نمی‌کند و در حال بررسی گزینه‌های جاگزین برای این گروه اسلام‌گرا است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، تا اکنون باعث کشته شدن ۳۶ هزار و ۳۷۹ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG