نتنیاهو با 'توافق موقت' امریکا و ایران در مورد برنامه هسته‌ای تهران مخالفت کرد

بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز یکشنبه ۱۸ جون (۲۸ جوزا) گفت که مخالف هرگونه توافق موقتی است که بر اساس برخی گزارش‌های تایید ناشده، ادعا می‌شود بین ایالات متحده و ایران در مورد برنامه هسته‌ای تهران صورت گرفته است.

این اظهارات نتانیاهو پس از آن بیان شد که بر اساس گزارش رسانه‌های اسراییل، تفاهم‌هایی میان واشنگتن و تهران حاصل شده است که در ازای کاهش برخی تعزیرات، برنامه هسته‌ای ایران تا حدودی متوقف می‌شود.

صحت و سقم گزارش‌ رسانه‌های اسراییل تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده و ایالات متحده چنین توافق را تکذیب کرده است.

نتنیاهو گفته است که اسراییل به ایالات متحده اطلاع داده است که "محدودترین تفاهم‌ها، آنچه توافق‌های کوچک نامیده می‌شود، - از نظر ما - برای رسیدن به هدف کمک نمی‌کند و ما نیز با آن مخالف استیم."

شماری از مقام‌های اسراییلی که نخواستند نام‌هایشان در گزارش ذکر شود، گفته اند که حکومت آن کشور به این باور است که برخی تفاهم‌ها در مورد محدود کردن غنی‌سازی یورانیم ایران، میان واشنگتن و تهران حاصل شده است و بخشی از منابع مالی ایران که مسدود بودند، آزاد شده است.

سایت خبری اسراییل موسوم به Walla هفتهٔ گذشته گزارش داد که بر اساس تفاهم‌های در حال انجام، ایران غنی سازی یورانیم خود را به ۶۰ درصد در ازای لغو تعزیرات محدود می‌کند. این سایت همچنین گفته است که امریکا و ایران در مورد آزادی متقابل زندانیان گفتگو کرده اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، هفتهٔ گذشته گزارش‌های نشر شده را در این مورد رد و تاکید کرد که ''هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است.''

بر اساس گزارش سایت خبری Walla،‌ نتنیاهو در جریان یک جلسه‌‌ٔ پارلمانی جزییات توافق میان ایالات متحده و ایران را شرح داده است. ایالات متحده و اسراییل معلومات استخباراتی شان را با یکدیگر شریک می‌سازند و اسراییل بر کشور‌هایی تمرکز می‌کند که با برنامه‌ٔ هسته‌ای ایران در تعامل استند.

نتنیاهو به شدت با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با گروه پنج به علاوه یک مخالفت کرد، توافقی که بر اساس آن، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در عوض، ایالات متحده برخی از تعزیرات بر ایران را لغو کرد.

ایران همواره گفته است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح‌آمیز بوده و بر فعالیت‌های غیر نظامی تمرکز دارد. اما اسراییل، برنامهٔ هسته‌ای ایران را به مثابهٔ‌ یک تهدید عمده تلقی می‌کند. اسراییل گفته است که ایران از آن گروه‌های تندرو در منطقه حمایت می‌کند که خواهان نابودی اسراییل اند.

اسراییل همچنین گفته است که به خاطر جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای،‌ اقدام نظامی بر ضد ایران را رد نمی‌کند.