اعتراض‌ها در فاریاب؛ طالبان: وضعیت به حالت عادی برگشته است

همزمان با بازداشت مخدوم عالم ربانی، یکی از فرماندهان طالبان در فاریاب، شماری از باشندگان این ولایت دست به اعتراض زده و خواهان رهایی او شدند.

اما طالبان مدعی اند که این اعتراض‌ها اکنون پایان یافته و وضعیت در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب به حالت عادی برگشته است.

مخدوم عالم، یکی از فرماندهان ارشد اوزبیک‌تبار طالبان روز گذشته توسط استخبارات این گروه از شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ بازداشت شد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان روز جمعه ۱۴ جنوری (۲۴ جدی) گفت که هم اکنون افراد طالبان در شهر میمنه، مرکز این ولایت حضور دارند و وضعیت در کنترول آنان قرار دارد.

آقای کریمی افزود که تظاهرات مردم و هواداران این فرمانده طالبان در این ولایت پایان یافته و در حال حاضر، هیچ مشکلی در شهر میمنه وجود ندارد.

طالبان تا کنون در مورد علت بازداشت آقای ربانی چیزی نگفته اند.

روز گذشته معترضان در نزدیکی ساختمان ولایت فاریاب نیز خیمۀ تحصن برپا کرده و هشدار دادند که تا زمانیکه این فرمانده اوزبیک‌تبار از بند آزاد نشود، آنان به اعتراض‌های شان ادامه خوهند داد.

برخی از شاهدان عینی گفته اند که شماری از افراد مسلح این فرمانده طالبان در شهر میمنه با جنگجویان طالبان به درگیری پرداخته اند.

در این حال، برخی از رسانه‌های محلی افغانستان گزارش داده اند که هنوز هم معترضان در شهر حضور داشته و بر رهایی آقای ربانی تاکید دارند.

این رسانه‌ها به نقل از منابع محلی در فاریاب گفته اند که افراد مسلح مخدوم عالم ربانی در نقاط کلیدی شهر حضور داشته و در حالت آماده باش قرار دارند.

آنان همچنین گفته اند که در درگیری‌های روز گذشته، یک جنگجوی طالبان کشته و چهار تن دیگر، به شمول یک غیرنظامی زخمی شده اند.

روز گذشته نقیب‌الله فایق، والی پیشین فاریاب گفت که پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مخدوم عالم ربانی، مسوولیت کمیسیون نظامی طالبان را در ولایت فاریاب بر عهده داشت.

آقای فایق ادعا کرده است که این فرمانده طالبان به دستور ملا فاضل آخند، معاون وزارت دفاع این گروه بازداشت شده است.