مک‌کال: سخنگوی پیشین قصر سفید توافق کرد درمورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گواهی بدهد

جین ساکی، سخنگوی پیشین قصر سفید

مایکل مک‌کال، رییس کمیتهٔ امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحد گفته است که جین ساکی، سخنگوی پیشین قصر سفید توافق کرده است که در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در این کمیته گواهی بدهد.

مک‌کال با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از نه ماه تلاش جین ساکی توافق کرد برای گواهی‌دهی که به گونهٔ‌ نوشتاری ثبت خواهد شد در این کمیته ظاهر شود،‌ مشروط بر این که قصر سفید آنرا منظور کند.

او گفته است که در مورد حضور ساکی، هیچ گونه محدودیت یا تلاش برای پنهان کردن حقیقت را تحمل نخواهد کرد.

مک‌کال، در نامه‌ای که تاریخ صدور آن دوشنبه ۱۷ جون است، به ساکی نوشته است که دفتر وی تعهد ساکی را برای حاضر شدن به گواهی‌دهی به تاریخ ۲۶ جولای، می‌پذیرد.

در این نامه نگاشته شده است که "من درک می‌کنم که شما حضور تان را به منظوری قصر سفید مشروط دانسته اید". او گفته است که انتظار می‌برد ساکی شرط حضوراش را در کمیتهٔ‌ خارجی تا ۲۶ جون ۲۰۲۴ حل کند در غیر آن، این را به معنی "امتناع حضور تان می‌پندارم و شما مجبور خواهید شد به تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۲۴ گواهی بدهید".

این کمیته در مورد چگونگی خروج پر هرج و مرج نیروهای امریکایی از افغانستان تحقیق می‌کند.

ایالات متحده به نزدیک به دو دهه جنگ در افغانستان پایان داد و آخرین سرباز ایالات متحده به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، آن کشور را ترک کرد.

جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان در زمان حکومت وی امضا شد و بر اساس این توافق، ایالات متحده به خروج کامل قوای خود از افغانستان متعهد شد، بارها از خروج پر از هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان انتقاد کرده اند.

اما رییس جمهور بایدن همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است.

بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز گفته است که از نحوه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هیچ پشیمان نیست.

روزنامهٔ دی‌هیل گزارش داده است که در نامهٔ ۱۲ جون عنوانی مک‌کال، یک وکیل ساکی گفته است که باید قصر سفید حضور ساکی در کمیتهٔ روابط خارجی را منظور کند زیرا وی یک شهروند عادی است و صلاحیت تصمیم گیری از جانب قوهٔ اجراییه را ندارد.

مک‌کال در اوایل ماه جاری تهدید کرد که اگر جین ساکی توافق نکند وی را احضار خواهد کرد.

دی هیل گزارش داده است که در این خصوص خواهان نظر جین ساکی شد و در آن وقت، وکیل ساکی گفت که سخنگوی پیشین قصر سفید اهمیت کار این کمیته را محترم می‌شمرد و امیدوار است تا حد ممکن به تقاضاهای نظارت قانونی آن کمک کند.

ساکی در سال ۲۰۲۲ قصر سفید را ترک کرد و از آن به بعد در شبکهٔ تلویزیونی MSNBC منحیث میزبان و تحلیلگر سیاسی کار می‌کند.