پوتین: برای پایان دادن به درگیری در اوکراین باید به توافق رسید

نه ماه پس از آغاز درگیری در اوکراین، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) گفت که در نهایت باید برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین به توافق رسید.

پوتین که در نشست سران کشورهای منطقه در بشکیک، پایتخت قرغیزستان سخنرانی می‌کرد، گفت: "البته اعتماد تقریباً به صفر رسیده است... اما در نهایت باید به توافقی دست یافت."

آقای پوتین افزود: "من بارها گفته‌ام که ما برای این توافق‌ها آماده‌استیم و برای [گفتگو با آنها] باز هستیم."

اظهارات پوتین در پاسخ به اظهارات انگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان در مورد توافقات مینسک که با میانجیگری پاریس و برلین برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین منعقد شده بود، بیان شد.

مرکل به روزنامهٔ "دای زیت" گفته است که توافقات ۲۰۱۴ "تلاشی برای دادن زمان به اوکراین" بود و کیف از آن "برای قوی‌تر شدن" استفاده کرده است.

پوتین در بشکیک گفت که از اظهارات مرکل "ناامید" شده است و افزود که "همیشه تصور می‌کرد که دولت آلمان صادقانه عمل می‌کند".

رییس جمهور روسیه افزود: "پس از چنین اظهاراتی، این سوال پیش می‌آید: چگونه می‌توانیم توافق کنیم؟ آیا کسی است که با او توافق کنیم؟ چه تضمینی وجود دارد؟"

پوتین این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که که روز چهارشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) هشدار داد که جنگ اوکراین برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت و افزود که تنش‌های هسته‌ای نیز به دلیل این جنگ به میان آمده است.

او در نشست شورای حقوق بشر کرملین گفت که مسکو تحت هیچ شرایطی نخست از سلاح هسته‌ای کار نخواهد گرفت و افزود که روسیه تنها در پاسخ به حمله طرف مقابل،‌ سلاح‌های کشتار جمعی به کار خواهد برد.

با آنهم،‌ این اظهارات پوتین در غرب نگرانی‌های را به وجود آورده است که آیا جنگ اوکراین تا زمانی ادامه خواهد یافت که در نهایت تشدید شده و در آن از سلاح هسته‌ای استفاده شود.

روسیه پس از گذشته نه ماه نتوانسته است در اوکراین به اهداف نظامی خویش دست یابد. اما پوتین گفته است که سرزمین‌های اشغال شدهٔ اوکراین نتیجهٔ برجستهٔ تهاجم نظامی این کشور است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.