قطر: تطبیق عملی توافق آتش‌بس میان حماس و اسراییل روز جمعه آغاز می‌شود

وزارت خارجهٔ قطر گفته است که روز جمعه ۱۳ گروگان که همه زنان و کودکان اند از قید حماس رها خواهند شد.

قطر گفته است که تطبیق عملی توافق آتش‌بس میان حماس و اسراییل ساعت هفت صبح جمعه ۲۴ نومبر به وقت محل آغاز می‌شود و کمک‌ها به گونهٔ هر چه فوری به غزه ارسال خواهد شد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر روز پنجشنبه ۲۳نومبر (دوم قوس) گفت: "مکث (در درگیری) به ساعت هفت صبح روز جمعه آغاز می‌شود و نخستین دستهٔ گروگان‌ها غیرنظامی تقریباً ساعت چهار عصر همان روز تحویل داده می‌شوند."

الانصاری گفت که در ابتدا ۱۳ نفر که همه زنان و کودکان اند، از قید گروه حماس آزاد خواهند شد. او افزود که در طول چهار روز ۵۰ گروگان رها خواهند شد.

اسراییل و گروه حماس اوایل صبح چهار شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) اعلام کردند که به آتش‌بس چهار روزه به توافق رسیده اند.

توافق به این آتش‌بس پس از تقریباً هفت هفته جنگ دوامدار در نوار غزه صورت گرفته است، جایی‌ که کم وبیش ۲.۴ میلیون فلسطینی سکونت دارند.

الانصاری گفت که برخی فلسطینیان نیز روز جمعه آزاد خواهند شد، اما تعداد آنها را مشخص نکرد ولی افزود که فهرست اسامی آنان تایید شده است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر افزود: "در این چهار روز اطلاعاتی درباره بقیه گروگان‌ها جمع‌آوری می‌شود تا امکان آزادی بیشتر و در نتیجه تمدید وقفه بررسی شود."

ماجد الانصاری در دوحه به خبرنگاران گفت که این وقفه "یک آتش بس کامل... بدون حمله از هوا یا زمین" در شمال و جنوب نوار غزه است و افزود که امیدوار است "هیچ نقضی صورت نگیرد".

این توافق که توسط قطر و با حمایت مصر و ایالات متحده تسهیل شده است، قرار است در چندین مرحله اجرا شود و قابل تمدید و گسترش باشد.

اسراییل گفته است که در آزای هر ۱۰ گروگان دیگر که از سوی حماس آزاد شود، یک روز آتش‌بس تمدید خواهد داشت.

جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند. در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۴هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند.

الانصاری گفت که یک مرکزی عملیاتی در دوحه آتش‌بس و روند آزادی گروگان‌ها را نظارت می‌کند و با حکومت اسراییل، دفتر سیاسی حماس در دوحه و کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ مستقیماً در ارتباط است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر گفت: "نکته مهم این است که ما از طریق این مرکز عملیاتی با همه طرف‌ها خط ارتباطی کاملاً شفاف داشته باشیم و مطمن شویم که جایی که انتقال گروگان‌ها در آن صورت می‌گیرد، مکان امنی باشد. "

قطر ابراز امیدواری کرده است که تا چهار روز آینده در مورد آزادی بیشتر گروگانان با طرفین مذاکراتی انجام بدهد.

الانصاری گفت: "همه ما امیدواریم که این آتش بس به فرصتی برای شروع کار گسترده‌تر برای دستیابی به یک آتش‌بس دایمی منجر شود".