کارگر کینیایی: قطر کارگران معترض را اخراج می‌کند

اندرو مگنگا، کارگر کینیایی سال گذشته به عنوان نگهبان در مسابقات جام جهانی در قطر ایفای وظیفه می‌کرد، اما در آخرین روز مسابقات با حدود ۲۰۰ نفر دیگر از همکارانش به دلیل اعتراض به دستمزد کارش‌اش را از دست داد، زندانی و سپس اخراج شد.

اندرو مگنگا پس از اخراجش از قطر حالا در زادگاهش در مومباسای کینیا زندگی می‌کند. پس از چهار سال کار در قطر، چیزی زیادی برای دوام زندگی خود و خانواده اش ندارد و هرآنچه پس انداز داشت،‌ می‌گوید آنرا خرج حمایت از خانواده اش کرده است.

مگنگا می‌گوید که به تاریخ ۲۳ جنوری، همه کارگران سوار یک ملی بس شدند تا به دفتر خود بروند که ناگهان پولیس آنها را متوقف کرد و آنان را مجبور کرد تا مستقیماً به زندانی بروند که در آن قطر خارجی ها را برای اخراج نگهمیدارد.

مگنگا گفت که همه آنها پس از سپری کردن یک هفته در زندان، اخراج شدند. او افزود با آنکه تلاش کردند موضوع را توضیح دهند، اما تلاش‌شان نتیجه نداد.

به گزارش خبرگزاری رویترز مگنگا به اتهام اعتصاب اخراج شده و از بازگشت به قطر ممنوع شده است. قطر مانند دیگر کشورهای خلیج کارگران را از سازماندهی و اعتصاب کارگری منع می‌کند. مگنگا امیدوار است که عدالت تامین شود.

او به خبرگزاری رویترز گفت: "من پولی به دست نمی‌آورم، می‌توان گفت که روز های سختی را می‌گذرانم، اما امیدوار هستیم که شاید عدالت تامین شود."

از سوی دیگر، دفتر رسانه های بین المللی قطر تایید کرد که حدود ۲۰۰ کارمند شرکت امنیتی "ستارک سکیوریتی‌" در اعتراضی که در ماه جنوری صورت گرفت، اشتراک داشتند.

این دفتر همچنین گفته است که قطر کارگران را به دلیل تلاش برای حل اختلافات شغلی شان، دستگیر یا اخراج نمی‌کند، ولی یک موسسه خیریه حقوق بشر، اخراج ۳۸ محافظ پیشین شرکت امنیتی استارک را به کینیا، هند، پاکستان و نیپال مستند کرده است.

دفتر رسانه های بین المللی قطر اعلام کرد که شرکت استارک به دلیل نقض قانون کار جریمه خواهد شد. شرکت "استیتمار هولدنگس" که مالک قسمی شرکت استارک می‌باشد از اظهار نظر در مورد این قضیه خودداری کرد.

کمیته برگزاری جام جهانی قطر نیز در مورد این موضوع نظری ارایه نکرده است.

مصطفی قدری، رییس شرکت اکیودم، که برای حقوق کارگران کار می کند، می‌گوید که هرنوع تلاش برای سازماندهی اعتصاب حتی به طور غیر رسمی هم مجازات می‌شود و کارگران این را می‌دانند.

آقای قدری گفت که این روند اشارهٔ بسیار واضح را می‌رساند که "آنچه به شما گفته می شود را انجام دهید و شکایت نکنید."