برخی افغان‌ها نشست ملل متحد را برای بحث در مورد 'به رسمیت‌شناختن طالبان' محکوم کردند

شماری از افغان‌ها به اظهارات امینه محمد، معاون سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری کنفرانسی برای گفتگو در مورد "به رسمیت شناختن طالبان"، واکنش تندی نشان داده‌اند.

اندکی بیشتر از یک هفته بعد از آنکه طالبان کار زنان را در ادارات ملل متحد در افغانستان منع کردند، امینه محمد با تاکید بر لزوم تعامل با طالبان گفته است که این سازمان در حال بررسی برگزاری کنفرانسی در قطر برای گفتگو در مورد "به رسمیت شناختن طالبان" است.

برخی از مدافعان حقوق بشری و حقوق زنان، نمایندگان جامعه مدنی، برخی از مقامات حکومت پیشین افغانستان و شمار دیگر از افغان‌ها این اظهارات خانم محمد را تعجب‌آور خوانده و آن را محکوم کرده اند.

شفیقه خپلواک، شاعر و فعال آموزش دختران افغان خواستار توضیحات بیشتر از امینه محمد شده است. او در تویتی نگاشته است: "اگر این درست باشد، پس شما ما را از بهار، از کشور و از آیندهٔ مان محروم می‌کنید. ما می‌خواهیم در کشور خود آزاد و آرام زندگی کنیم و آمد بهار را تجلیل کنیم. باورم نمی‌شود شما چنین گفته باشید."

فاطمه عزیز، فعال رسانه‌های اجتماعی نگاشته است: "یک زنی که در خانهٔ مجلل سازمان ملل متحد زندگی می‌کند و باید با زنان روستایی ارتباط برقرار کند. کارمندان او از کار منع شده اند و با این حال او تلاش می‌کند تا به طالبان در به رسمیت شناخته شدن شان کمک کند. ملل متحد هرگز دوست مردم نبوده است."


علاوه بر فعالان و مردم عادی، برخی از مقامات حکومت پیشین افغانستان نیز به این طرح معاون سازمان ملل متحد واکنش نشان داده اند.

نرگس نهان، وزیر معادن و پترولیم در حکومت پیشین افغانستان در تویتی نوشته است: "یک اشتباه تاریخی دیگر. ایالات متحده کشور ما را از طریق توافق صلح فروخت و اکنون سازمان ملل متحد تمام جمعیت افغانستان را قربانی ادامهٔ کار خود می‌کند. به خاطر داشته باشید که مردم افغانستان شما را پاسخگو قرار خواهد داد."

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در رشته پیام‌هایی در تویتر به رسمیت شناختن طالبان را خیانت به افغان‌ها خوانده است. او نوشته است: "پیشنهاد به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت قانونی افغانستان بسیار نگران کننده است. این پیامی را می‌رساند که گویا نقض حقوق بشر و حمایت از تروریزم پاداش خواهد داشت."


او در تویتی دیگری نگاشته است: "به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت قانونی افغانستان، خیانت به زنان و اقلیت‌های افغان است که تحت حاکمیت آنها [طالبان] رنج دیده اند. مهم است تا هر گونه به رسمیت شناختن منوط به رعایت حقوق اولیهٔ بشری توسط طالبان باشد."

عبیدالله بهیر، استاد پوهنتون امریکایی در افغانستان، در تویتی گفته است که ملل متحد از قبل این نشست را ترتیب داده بود و آن برای خشنود کردن طالبان نیست. به باور بهیر، ملل متحد می‌خواهد زمینه‌ای را برای طالبان فراهم کند تا شرایط به رسمیت شناختن را درک کنند و آنها را برآورده کنند که به گفته آقای بهیر "مشکلی ندارد".

بهیر گفته است: "آیا امینه می‌گوید که طالبان باید همین حالا و یا بدون قید و شرط به رسمیت شناخته شوند؟ نه. آیا من فکر می‌کنم که طالبان باید قبل از داشتن مشروعیت داخلی و اعطای حقوق اساسی به رسمیت شناخته شوند؟ نه. اما آیا تعامل باید با استفاده از محرک‌های مناسب ادامه یابد؟ قطعاً بلی!"

اگرچه به بهانه اظهارات امینه محمد، برخی از مردم افغانستان به توافق قطر بین امریکا و طالبان اشاره کرده و گفته اند که امریکا با طالبان در مورد افغانستان معامله کرده است، اما زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ‌ افغانستان ناوقت روز سه‌شنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) با استقبال از این نشست، اجرای کامل توافقنامه دوحه را به عنوان هدف مشترک، برای این نشست توصیه کرد.

به گفتۀ خلیلزاد، در میان رهبران طالبان در حمایت از توافقنامهٔ دوحه، اتفاق نظر وجود دارد. او افزوده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به اتفاق آرا این توافقنامه را به عنوان یک گام مهم تایید کرده است و به گفتۀ وی مقامات حکومت پیشین نیز این توافقنامه را بهترین راهکار برای چالش‌های افغانستان می‌دانند.


خلیلزاد تاکید کرده است که این موافقت‌نامه به طور کامل اجرا نشده است و هیچ جایگزینی از حمایت گسترده در میان افغان‌ها و جامعه بین‌المللی نیز برخوردار نیست.

توافقنامهٔ دوحه به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر، میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، اما در جریان بیش از سه سال گذشته، دوجانب یکدیگر را بارها به نقض این توافق متهم کرده اند.

امینه محمد در سمیناری که در ریاست عامه و امور بین‌الملل دانشگاه پرینستون ترتیب شده بود، گفت که در این نشست بین‌المللی، علاوه بر دیگران، نمایندگان ویژه همۀ کشورهای جهان برای افغانستان دور یک میز گردهم خواهند آمد.

او تاکید کرد که ملل متحد تلاش دارد که آنان را تا دو هفته دیگر در منطقه گردهم آورد و نمایندگان ویژهٔ کشورها برای افغانستان، نخستین نشست را با منشی عمومی سازمان ملل متحد خواهند داشت.

امینه محمد ابراز امیدواری کرد که گام‌های کوچک پیدا شود تا آنان را در مسیر به رسمیت شناختن طالبان بازگرداند.

این در حالی است که طالبان در تازه ترین رویکرد سختگیرانه نسبت به زنان، نزدیک به ۶۰۰ کارمند زن سازمان ملل متحد را در افغانستان از رفتن به کار منع کرده اند.