ملل متحد:‌ سربازگیری کودکان توسط گروه‌های مسلح در سوریه رو به افزایش است

عکس آرشیف

یک گزارش تازۀ سازمان ملل متحد در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه حاکی است که با وجود کاهش جنگ و درگیری‌ها در بیشتر مناطق سوریه، تعداد کودکانی که توسط گروه‌های مسلح در این کشور سربازگیری شده‌اند، به طور پیوسته افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که روز سه شنبه، ۲۷ جون ( ۶ سرطان) نشر شده، تعداد کودکانی که توسط گروه‌های مسلح در سوریه استخدام شده‌اند، طی سه سال گذشته از ۸۱۳ نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۲۹۶ در سال ۲۰۲۱ و ۱۶۹۶ در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، سازمان ملل متحد نصف موارد یا ۶۳۷ مورد را به "اردوی آزاد سوریه" تحت حمایت ترکیه که در گذشته با نیروهای دموکراتیک سوریه درگیر بود و ۳۸۳ مورد را به گروه "حیات تحریر الشام" شاخه داعش در شمال شرق سوریه نسبت داده است.‌

بسام الاحمد، مدیر اجرایی یک سازمان مستقل جامعه مدنی "سوری‌ها برای حقیقت و عدالت" می‌گوید که کودکان در سراسر سوریه برای سربازگیری استخدام می‌شوند.

او افزود که در برخی موارد، کودکان به اجبار به خدمت سربازی سوق می‌شوند و در برخی موارد دیگر، افراد زیر سن قانونی، از اینکه خود و یا خانواده هایشان به پول نیاز دارند، برای سربازی ثبت نام می‌کنند.‌

بسام می‌گوید که برخی به دلایل ایدیولوژیک یا به دلیل وفاداری خانوادگی و قبیله ای با این گروه ها یکجا می‌شوند. او افزود که در برخی موارد، کودکان حتا به خارج از سوریه برای جنگ فرستاده می‌شوند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، نیروهای دموکراتیک سوریه توافقنامه‌ای را با سازمان ملل متحد امضا کرد و در آن تعهد داده بود که به سربازی گیری کودکان زیر سن ۱۸ سال پایان دهد و تعدادی از دفاتر حمایت از کودکان را در ساحات زیر کنترول خود ایجاد کند.

در عین حال، وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه ای به حمایت این متحد اش گفته است که نیروهای دموکراتیک سوریه "تنها گروه مسلح در آن کشور است که به درخواست سازمان ملل برای پایان دادن استفاده از کودکان سرباز، پاسخ داده است."

از طرف دیگر، بسام الاحمد می‌گوید، در حالیکه استخدام کودکان توسط نیروهای دموکراتیک سوریه پس از توافق ۲۰۱۹ کاهش یافته است، این نیروهای هیچگاه مانع کار گروه های دیگری نشده است که در منطقه به سربازگیری کودکان ادامه می دهند.

او می افزاید که در میان آنان " گروه جوانان انقلابی" شبکه مرتبط با حزب کارگران کردستان( پ.ک.ک) یک جنبش جدایی طلب کردی ممنوعه در ترکیه است. "گروه جوانان انقلابی" داری مجوز فعالیت از دولت محلی مرتبط با نیروهای دموکراتیک سوریه است - هرچند هر دو گروه هرگونه ارتباط فراتر از آن را انکار کردند.

گزارش سازمان ملل ۱۰ مورد سربازگیری کودکان را به " گروه جوانان انقلابی" در سال ۲۰۲۲ نسبت داده است، اما برخی دیگر می گویند که این تعداد بیشتر است. در گزارشی که در ماه جنوری منتشر شد، " گروه جوانان انقلابی" مسوول ۴۵ مورد از ۴۹ مورد استخدام سربازگیری کودکان در شمال شرق سوریه در سال ۲۰۲۲ بود.

این گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه در حالی نشر می‌شود که انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، نگرانی خود را از جذب کودکان توسط سازمان‌های تروریستی در سوریه ابراز کرده و خواستار رهایی تمام کودکان از تشکیلات نظامی سازمان‌های تروریستی و پایان دادن به استخدام و استفاده از آنها شده است.