ترمپ، موضوع بحث نخستین مناظرۀ کاندیدان جمهوریخواه

در پی مبارزه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٢۴ ایالات متحده، هشت کاندید حزب جمهوریخواه، چهار شنبه شب ۲۳ اگست (اول سنبله) در نخستین مناظرۀ تلویزیونی اشتراک کردند.

در این مناظره کاندیدان جمهوریخواه روی موضوعات مختلف از جمله اقتصاد، تغییرات اقلیمی، سقط جنین و سیاست خارجی بحث کردند، اما مبادلات پرشور در مورد دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود.
ترمپ در این مناظره اشتراک نکرده بود، اما همزمان در یک مصاحبهٔ تلویزیونی از برنامه‌های خود دفاع کرد.

ترمپ در پیامی که از طریق شبکهٔ اجتماعی "تروث سوشل" نشر کرده، مدعی شده است که یک دورهٔ موفق ریاست جمهوری را سپری کرده و از محبوبیت در میان مردم برخوردار است و به همین دلیل در مناظرهٔ کاندیدان هم‌حزبی‌اش اشتراک نخواهد کرد.

برخی از اشتراک کنندگان مناظره از جمله مایک پنس، معاون پیشین دونالد ترمپ و کریس کریستی، والی پیشین ایالت نیوجرسی گفتند که باید ترمپ به دلیل بی‌احترامی به قانون اساسی و ۹۱ مورد جرم از خدمت مجدد به عنوان رییس جمهور رد صلاحیت شود.

پنس گفت: "مردم امریکا باید بدانند که رییس‌جمهور از من خواست تا او را بر قانون اساسی ترجیع بدهم." ترمپ از پنس خواسته بود تا در جلسهٔ نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا را که در آن جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده برنده شده بود، تایید نکند.

نیکی هیلی، والی پیشین ایالت کارولینای جنوبی و سفیر پیشین ایالات متحده در ملل متحد گفت: "ترمپ منفورترین سیاستمدار در امریکا است. ما نمی توانیم در انتخابات عمومی به این ترتیب پیروز شویم."

با این حال، ویوک راماسوامی که براساس نظرسنجی‌ها محبوبیت‌اش افزایش یافته، از ترمپ دفاع کرده و گفت که او معتقد است که ترمپ "بهترین رییس جمهور قرن بیست و یکم" است.

سایر رقبای جمهوری خواه ریاست جمهوری، ضمن تایید کارکرد پنس در جلسهٔ تاییدی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، پیگرد ترمپ را به عنوان سلاح سیاسی وزارت عدلیه ادارهٔ بایدن خواندند.

دونالد ترمپ در چهار قضیه، به شمول تلاش برای معکوس کردن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، متهم شده است. اما او همواره این اتهامات را رد کرده و به این باور است که این اتهامات حمایت‌اش را در میان مردم تقویت می بخشد.

ترمپ تاکنون وضاحت نداده است که آیا تنها در مناظرات مقدماتی که تا اکنون زمان‌بندی شده است و یا در تمامی مناظرات کاندیدان جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری اشتراک نخواهد کرد.

تنها دو نفر از هشت نامزد حاضر در صحنهٔ مناظره، کریستی و آسا هچینسن والی پیشین آرکنزاس، گفتند که اگر ترمپ محکوم شود و نامزدی حزب جمهوریخواه را از آن خود کند، از او حمایت نخواهند کرد.

ترامپ با حدود ۴۰ درصد برتری نسبت به نزدیکترین رقیب جمهوری خواه خود در انتخابات ریاست جمهوری، ران دی سانتیس، والی فلوریدا پیشتاز است و سایر مخالفان جمهوری خواه او کمتر از ۱۰ درصد در نظرسنجی های ملی به دست آورده اند.

در آغاز این مناظره، همه رقبا از سیاست اقتصادی جو بایدن انتقاد کردند. آنها بر هزینه بالای دولت بایدن تاکید داشتند و در این بین تیم اسکات مدعی شد که برنامه اقتصادی بایدن موجب شده قدرت خرید خانواده‌های امریکایی ده هزار دالر کاهش یابد.

مساله سیاست خارجی امریکا موضوع اصلی این مناظره نبود، اما در بخشی از این مناظره، نیکی هیلی و ویوک راماسوامی با هم جدل کردند. راماسوامی در این مناظره حمایت امریکا از اوکراین را زیر سوال برد و گفت چین تهدیدی بزرگتر از روسیه برای ایالات متحده است. اما چندین نامزد دیگر، از جمله نیکی هیلی حمایت قاطع خود را از اوکراین در دفاع از خود در برابر نیروهای روسی ابراز کردند.

در حالیکه حزب جمهوریخواه اصلی‌ترین حامی قوانین مخالف سقط جنین است، این موضوع نیز در مناظره مطرح شد. مایک پنس این موضوع را اخلاقی دانست و گفت از ممنوعیت در قوانین فدرال برای سقط جنین بعد از ۱۵ هفتگی حمایت می کند. در مقابل نیکی هیلی با تاکید بر اینکه حامی جنبش مخالف سقط جنین است، اما گفت که دولت ایالتی باید در این مورد تصمیم بگیرد، نه دولت فدرال.

ران دی‌سانتس هم از عملکرد خود دفاع کرد و گفت در ایالت او سقط جنین بعد از شش هفتگی منع شده است.

رقابت‌های میان حزبی جمهوریخواهان از ۱۵ تا ‍‍۱۸ ماه جولای سال آینده در شهر ملواکی ایالت ویسکانسن برگزار خواهد شد، جاییکه تنها یک عضو این حزب برنده اعلام شده و در نهایت در مقابل جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده و نامزد حزب دموکرات رقابت خواهد کرد.