رولا غنی: اصلاحات در افغانستان نیاز به تحقیق دارد

رولا غنی، بانوی نخست افغانستان، می‌گوید که دولت آن کشور برای ایجاد اصلاحات نیاز به تحقیق و بررسی دارد.

بانو غنی که در کنفرانس "دوسال مجمع حکومتداری افغانستان و مسیر آینده" پیش از چاشت امروز چهار شنبه، در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت تحقیق و بررسی، نکات ارزشمند را برای ایجاد زیربناها به دست می‌دهد.

بانو غنی، افزود " من مطمین استم شما صحبت‌های خوبی در مورد حکومتداری در بخش معادن و مهاجرین خواهید داشت که مؤثر خواهد بود. مطالعات شما موارد ارزشمندی در ایجاد زیربناها به دست خواهد داد".

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، کنفرانس "دوسال مجمع حکومتداری افغانستان و مسیر آینده" را برگزار کرده بود.

این واحد به همکاری سفارت آلمان در کابل روی حکومتداری مهاجرت‌ها، حکومتداری شهرسازی و شهرداری و حکومتداری معادن و صنایع استخراجی، تحقیق کرده بود و نتایج آنرا در کنفرانس امروز اعلام کرد.

بربنیاد گزارش واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، در تمام این موارد فساد و چالش وجود داشته است.

الریچ ارنست، سرپرست سفارت آلمان در افغانستان، در این کنفرانس گفت مبارزه با فساد اداری برای حکومتداری خوب در افغانستان کمک می‌‎کند و در این زمینه دولت آلمان همکار و حامی افغانستان است.

آقای ارنست افزود که حمایت از حکومتداری خوب شامل پنج اولویت است که دولت آلمان در افغانستان از آن حمایت می‌کند.

به گفتۀ آقای ارنست، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان باید پالیسی خویش را مبنی بر اینکه چه برنامه‌های برای رفع مشکلات مهاجرین افغان در خارج از کشور به ویژه در آلمان دارد، با آنان شریک سازد.

آقای ارنست گفت "تا ده سال آینده باید برای مشکلات مهاجرین نقطه پایان گذاشته شود".

در همین حال سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، اتهاماتی را که در گزارش واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان بالای این وزارت وارد شده بود، رد کرد.

آقای بلخی تأکید کرد که گزارش واحد تحقیق و ارزیابی از کارکردهای وزارت مهاجرین و عودت کنندگان نادرست است.

در گزارش واحد تحقیق و ارزیابی تعداد عودت کنندگان ۷۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۶میلادی گفته شده است؛ اما به گفتۀ آقای بلخی، این تعداد به بیش از یک میلیون تن می‌رسد.

اما نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان، گزارش واحد تحقیق و ارزیابی را پذیرفت و تأکید کرد که مشکلات در این وزارت به مراتب بیشتر از مواردی است که در گزارش واحد تحقیق و ارزیابی آمده است.

بانو نهان، گفت عمده ترین مشکل، نبود رهبری در چندین سطح در وزارت معادن و پترولیم است.

از سوی دیگر، داکتر اورځلا نعمت، رئیس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان گفت هدف از انجام این گونه پژوهش‌ها، تعقیب تعریف مشخص از حکومتداری است.

داکتر نعمت، افزود که تحقیق روی حکومتداری آب و تأثیر آن بالای زراعت، بازنگری در تشکیلات حکومت و حکومتداری درجه بندی ولسوالی‌ها جریان دارد.