روسیه و اوکراین به وساطت امارات متحده عرب ۲۰۶ اسیر جنگی را مبادله کردند

اسرای جنگی اوکراین از اسارات روسیه آزاد شده‌اند (تصویر از آٰرشیف صدای امریکا)‌

روسیه روز شنبه ۱۴ سپتمبر (۲۴ سنبله) گفت که به میانجی‌گیری امارات متحدهٔ عرب ۱۰۳ سرباز اوکراینی را که در اسارت داشت، در عوض آزادی ۱۰۳ اسیر جنگی روسی، مبادله کرد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای روسی که در مبادله روز شنبه آزاد شدند، در جریان تهاجم اوکراین به ساحه کورسک به تاریخ ششم اگست آغاز شد، دستگیر شده بودند.

حکومت اوکراین بلافاصله در مورد مبادله اسیران جنگی با روسیه تبصره نکرده است.
وزارت دفاع روسیه گفته است: "در نتیجه‌ٔ روند مذاکرات، ۱۰۳ نیروی روسی که در ساحه کورسک دستگیر شده بودند، از قلمرویی که توسط رژیم اوکراین کنترول می‌شود، باز گردانده شدند."

نظامیان روسیه گفته‌اند که در عوض ۱۰۳ زندانی اردوی اوکراین، تحویل داده شدند.
وزارت دفاع روسیه گفته است که در حال حاضر تمامی نیروهای آزاد شده در قلمرو بلاروس به سر می‌برند و برای آنان خدمات صحی و روانی لازم فراهم می‌شود و آنان همچنین دارند تا با بستگان شان تماس تماس برقرار کنند.

با وجود خشونت و خصومت جاری میان مسکو و کیف، روسیه و اوکراین در جریان دو و نیم سال جنگ، مبادله هزاران زندانی را انجام داده‌اند. در اکثر حالات امارات متحدهٔ‌ عرب، عربستان سعودی و یا ترکیه در مبادله زندانیان دو کشور نقش میانجی‌ بازی کرده‌اند.

از هنگام تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، این هشتمین بار است که دو کشور با میانجی‌گری امارات متحدهٔ عرب اسرای جنگی را مبادله کرده است.

امارات متحده عرب، از شرکای امنیتی امریکا در منطقه محسوب می‌شود، اما روابط گرم خود با مسکو را حفظ کرده و رابطه حسنه‌ با کیف دارد.

اعلام مبادلهٔ اسیران جنگی پس از آن صورت گرفت که روسیه و اوکراین به تاریخ ۲۴ اگست با میانجی‌گری امارات متحده عرب، ۱۱۵ اسیر جنگی را مبادله کردند.