مسکو در نشست صلح اوکراین شرکت نمی‌کند- وزارت خارجه روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه

وزارت خارجهٔ روسیه روز شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۱ سنبله) گفت که مسکو در دومین نشست صلح اوکراین که قرار است تا ماه نومبر برگزار شود،‌ اشتراک نخواهد کرد.

این اظهارات ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، در حالی بیان شده که ولادیمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین،‌ سیگنال داده که این بار از نمایندگان روسیه نیز در این نشست دعوت خواهد کرد.

زاخارووا گفت: "این نشست عین هدف را دنبال می‌کند:‌ ترویج فورمول غیر قابل دوام زیلینسکی به عنوان تنها مبنای راه حل منازعه."

به گفتهٔ سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، رییس جمهور زیلینسکی از طریق برگزاری این نشست تلاش می‌کند تا حمایت جهان را جلب کند تا به روسیه ضرب‌الاجل تسلیمی تعیین کند.

زاخارووا گفت: "ما در چنین نشست شرکت نمی‌کنیم."

مسکو تمایل خود را برای بررسی "پیشنهادهای جدی" که بازتاب دهندهٔ "واقعیت‌های ژیوپلویتیک" را مدنظر بگیرد، بیان کرده است. پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، درماه جون سال روان میلادی گفت که اگر اوکراین چهار منطقه را که مسکو ادعا می کند بخشی از خاک روسیه است، واگذار کند، با مذاکرات صلح موافقت خواهد کرد.

قبل از این،‌ نشست صلح اوکراین در ماه جون در سویس برگزار شده بود که در آن مقامات ۹۰ کشور جهان اشتراک داشتند. اما از روسیه در این نشست دعوت نشده بود . از آن زمان پس، زیلینسکی گفته است که در نشست آینده باید نمایندۀ روسیه نیز شامل باشد.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه ۱۰ روز پس از آن بیان شد که ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفت که طرح کشورش برای شکست دادن روسیه بستگی به کمک ایالات متحده دارد.

رییس جمهور زیلینسکی گفته است که اگر متحدان کیف، از "طرح پیروزی" حمایت کنند، زمینه فراهم خواهد شد تا "اوکراین روسیه را به ختم جنگ مجبور کند". او افزود که تصرف منطقۀ کورسک روسیه توسط نیروهای اوکراینی، زمینه را فراهم می‌کند تا کیف از موضع قوت وارد مذاکرات احتمالی با روسیه شود. او با اشاره به طرح خود گفت: "این [طرح] نفوذ روانی و سیاسی را بر روسیه اعمال می‌کند تا برای ختم جنگ تصمیم بگیرد."

زیلینسکی گفته است که تا ماه نومبر طرح خود مسما به "طرح پیروزی" را برای پایان بخشیدن به جنگ ارایه می‌کند، اما پیش از آن باید این طرح را با متحدان اوکراین در میان بگذارد.

رییس جمهور زیلینسکی گفت که بر اساس این طرح که می‌خواهد ماه آینده آن را به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ارایه کند، اوکراین از موقف قوی وارد عمل می‌شود. او در اوایل ماه جاری گفت که افزون بر بایدن، این طرح را با کاملا هریس و دونالد ترمپ، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نیز در میان خواهد گذاشت.

پیش از این نیز مسکو گفته بود تا زمانی که نیروهای اوکراینی در قلمرو روسیه حضور داشته باشند، وارد هیچ گونه مذاکره با کیف نخواهد شد.