لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: پیروزی اوکراین در برابر روسیه به کمک ایالات متحده بستگی دارد


ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین
ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) گفت که طرح اوکراین برای شکست دادن روسیه بستگی به کمک ایالات متحده دارد.

زیلینسکی، در یک کنفرانس خبری مشترک در کیف که انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، نیز در آن حضور داشت، این مطلب را بیان کرد.

رییس جمهور زیلینسکی در حالی بر ضرورت کمک ایالات متحده به اوکراین تاکید کرد که دو ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است، انتخاباتی که در صورت پیروزی دونالد ترمپ در آن، کمک واشنگتن به کیف با چالش روبرو خواهد شد.

دستیاران ترمپ گفته اند که اگر وی در انتخابات پیروز شود، در ازای کمک، کیف را وادار خواهد کرد تا با دادن امتیازات ارضی به روسیه، به جنگ خاتمه دهد.

زیلینسکی گفته است که تا ماه نومبر طرح خود مسما به "طرح پیروزی" را برای پایان بخشیدن به جنگ ارایه می‌کند اما پیش از آن باید این طرح را با متحدان اوکراین در میان بگذارد.

او گفت که بر اساس این طرح که می‌خواهد ماه آینده آن را به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده پیشکش کند، اوکراین از موقف قوی وارد عمل می‌شود. او در اوایل ماه جاری گفت که افزون بر بایدن، این طرح را با کاملا هریس و دونالد ترمپ، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نیز در میان خواهد گذاشت.

قرار است ولادمیر زیلینسکی، در اواخر ماه روان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ایالات متحده سفر کند.

رییس جمهور زیلینسکی گفته است که اگر متحدان کیف، از "طرح پیروزی" حمایت کنند، زمینه فراهم خواهد شد تا "اوکراین روسیه را به ختم جنگ مجبور کند". او افزود که تصرف منطقۀ کورسک روسیه توسط نیروهای اوکراینی، زمینه را فراهم می‌کند تا کیف از موضع قوت وارد مذاکرات احتمالی با روسیه شود. او با اشاره به طرح خود گفت: "این [طرح] نفوذ روانی و سیاسی را بر روسیه اعمال می‌کند تا برای ختم جنگ تصمیم بگیرد."

در ماه جون نشست صلح اوکراین در سویس برگزار شده بود و در آن نشست که مقام‌های ۹۰ کشور حضور داشتند، از روسیه دعوت نشده بود. از آن زمان به بعد، زیلینسکی گفته است که در نشست آینده باید نمایندۀ روسیه نیز شامل باشد.

با اینحال، مسکو گفته است که تا زمانیکه نیروهای اوکراینی در قلمرو روسیه حضور داشته باشند، وارد هیچ گونه مذاکره با کیف نخواهد شد.

این مطلب بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG