لاوروف به رهبران افریقا: 'بحران غذا' در جهان تقصیر روسیه نیست

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ۲۷ جولای (۵ اسد) در پایان سفرش به چهار کشور افريقایی، کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار داد و سعی کرد رهبران افریقایی را متقاعد سازد که در مشکل صادرات غله جات و افزایش قیمت‌ها در جهان روسیه مقصر نیست.

مسکو به دنبال تقویت حمایت از کشورهای افريقايى است که عمدتاً از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده اند. سفر لاوروف در حالی انجام می شود که ایالات متحده نزدیک به نیم میلیارد دالر کمک اضافی برای کاهش خشکسالی در اتیوپیا اعلام کرده است.

لاوروف در نشست خبری روز چهارشنبه در اتیوپیا، این استدلال غرب را رد کرد که گویا حملۀ روسیه بر اوکراین سبب افزایش جهانی قیمت مواد غذایی شده است. او گفت که قیمت‌ها قبل از حملۀ روسیه بر اوکراین، به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ و آنچه او "سیاست‌های سبز" از سوی غرب عنوان کرد، در حال افزایش بود.

وزیر خارجۀ روسیه همچنین مدعی شد که هرگونه افزایش اضافی در قیمت غله جات نتیجه تحریم های امريكا و اروپا علیه روسیه است. او گفت: "می‌دانم که رسانه‌های غربی وضعیت را کاملاً تحریف‌شده نشان می‌دهند، اگر فقط به بحران غذایی، به اصطلاح بحران غذا اشاره کنند، گویی که قبل از فبرورى امسال هیچ چیز نگران‌کننده نبود."

لاوروف پیش از سفر به ایتیوپیا به مصر، يوگاندا و جمهوری کانگو رفت و تلاش کرد به رهبران منطقه اطمینان دهد که صادرات غله جات از طریق بنادر دریای سیاه اوکراین از سر گرفته خواهد شد، در حالی که تقصیر توقف آنها را به گردن غرب انداخت.

لاوروف مدعی شد که تحریم‌های اعمال شده بر روسیه نشانه‌ای است که ایالات متحده خواهان بازگشت به نظم "استعماری" جهانی است. او گفت: "غرب سیستمی را ایجاد کرد که مبتنی بر اصول خاصی بود: بازار آزاد، رقابت منصفانه، تقدس مالکیت خصوصی و غيره موارد است. همه این اصول که جزيى از عقیدۀ غرب است، بخاطر مجازات روسیه، کنار گذاشت شده اند."

همزمان با سفر وزیر خارجۀ روسیه به ایتیوپیا، ایالات متحده روز چهارشنبه یک بسته ۴۸۸ میلیون دالرى را برای کمک به اتیوپیا در تلاش‌های امدادرسانی به خشکسالی اعلام کرد. آب و هوای خشک و درگیری باعث شده ۳۰ میلیون اتیوپیایی به کمک نیاز داشته باشند.

انتظار می رفت مایک هامر، فرستاده ویژه جدید ایالات متحده برای شاخ افريقا، وارد اتیوپیا شود که اولین سفر او به این کشور خواهد بود، جایی که ایالات متحده از تلاش ها برای میانجیگری بین دولت فدرال و شورشیان از منطقه تیگری شمالی حمایت می کند.