لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش:‌ جنگ اوکراین سبب افزایش نرخ مواد سوختی و خوراکی در جهان شده است


انتونیو گویتریش، منشی عمومی ملل متحد
انتونیو گویتریش، منشی عمومی ملل متحد

سرمنشی ملل متحد روز شنبه ۱۹ مارچ (۲۸ حوت) گفت که جنگ در اوکراین روند زنجیرهٔ کالا ها را مختل کرده و موجب افزایش قیمت سر به فلک مواد سوخت، مواد غذایی و ترانسپورت شده است.

انتونیو گوتیرش در صفحهٔ رسمی تویتر خود نوشته است که :"ما باید هر کاری ممکن را انجام بدهیم تا از طوفان گرسنگی و فروپاشی سیستم غذایی جهانی جلوگیری کنیم."

پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین، اکثر کشور‌های جهان به خصوص ایالات متحده، متحدین اروپایی و شرکای واشنگتن تعزیرات شدید را بر روسیه وضع کردند،‌ تعزیراتی که به گفتهٔ‌ مقام‌های ایالات متحده "بی سابقه" بوده و غرب هنوز هم در نظر دارد تا تعزیرات بیشتری را بر مسکو وضع کند.

وضع تعزیرات بر مسکو نه تنها موجب کاهش ارزش واحد پولی روسیه در مقابل ارز‌های بین المللی شده، بلکه اقتصادی آن کشور را تقریباً در سراسر جهان در انزوا قرار داده است.

اما در عین حال، وضع تعزیرات بر روسیه،‌ بر سایر کشورهای از جمله اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده نیز تا حدودی تاثیر گذار بوده است، به خصوص در قسمت افزایش قیمت مواد سوخت، زیرا روسیه تقریبا ۴۰ در صد مواد سوخت مورد ضرورت اروپا را فراهم می کند.

رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ هشتم مارچ (۱۷ حوت) در پهلوی وضع سایر تعزیرات،‌ واردات نفت و گاز روسیه را منع کرد.

جو بایدن در قصر سفید به خبرنگاران گفت: "این به این معنی است که نفت روسیه بیش از این در واردات ایالات متحده قابل پذیرش نخواهد بود و مردم امریکا صدمهٔ قدرتمند دیگر را بر ماشین جنگی پوتین وارد خواهند کرد."

قیمت یک بیرل نفت خام در مارکیت‌های جهانی پس از حملهٔ نظامی روسیه بر اوکراین در ماه مارچ به بیش از ۱۲۰ دالر امریکایی رسید،‌ هرچند قیمت آن حال در مارکیت‌های جهانی به ۱۰۳ دالر کاهش یافته است. با آنهم، کارشناسان هشدار داده اند که ادامهٔ جنگ در اوکراین ممکن بار دیگر قیمت نفت در جهان را افزایش بدهد.

در همین حال، کارشناسان اقتصادی هشدار داده اند که جنگ روسیه در اوکراین ممکن موجب افزایش گرسنگی و عدم مصوونیت غذایی در برخی از کشور‌های افریقایی شود.

بسیاری از کشور‌های افریقایی گندم و روغن نباتی مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می کنند،‌ دو کشور همسایه‌ای که حال درگیر جنگ استند.

ملل متحد گفته است که روسیه و اوکراین مجموعاََ ۵۳ در صد تخم گل آفتاب گردان را تولید می‌کنند و این دو کشور درگیر جنگ ۲۷ در صد گندم جهان را سالانه تولید می کنند.

آمار کنفرانس تجارت و توسعهٔ ملل متحد نشان می دهد که کشور‌های افریقایی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی به ارزش ۵.۱ میلیارد دالر گندم را از این دو کشور وارد کرده اند.

بر اساس این آمار ۲۵ کشور در قارهٔ افریقا، یک‌-سوم حصهٔ گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می کردند و از آن جمله، ۱۵ کشور افریقایی بیش از ۵۰ در صد گندم مورد نیاز خود را از این دو کشور وارد می کردند.

صندوق بین المللی توسعه زراعت سازمان ملل متحد (IFAD) نیز هشدار داده است که جنگ جاری در اوکراین گرسنگی و فقر جهانی را تشدید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG