هند: روسیه تعهد کرد هندی‌هایی را مرخص کند که مصروف جنگ اوکراین اند 

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و نرندرا مودی، صدر اعظم هند

وزیر خارجهٔ هند امروز نهم جولای (۱۹ سرطان) گفت که روسیه تعهد کرده است به ده‌ها شهروند هند اجازه برگشت به کشورشان را بدهد که بر اساس شرایط گمراه کننده برای جنگ در اوکراین به اردوی این کشور جلب و جذب شده بودند.

وینی کواترا به خبرنگاران گفت که نرندرا مودی، صدر اعظم هند موضوع مرخصی پیش از وقت شهروندان این کشور را با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به بحث گرفت و رهبر روسیه تعهد کرد این کار را انجام دهد.

نرندرا مودی که در یک سفر رسمی به روسیه رفته است، امروز با پوتین ملاقات کرد.

وزیر خارجهٔ هند گفت که شمار دقیق شهروندان هند را که در نفع مسکو با کیف می‌جنگند،‌ نمی‌داند، اما دهلی جدید گفته که آنرا میان ۳۵ تا ۵۰ نفر تخمین کرده است، که از میان آنان ۱۰ نفر شان از قبل به هند برگشته اند.

چندین شهروند هند که در اردوی روسیه جذب شده اند به فرانس پرس گفته اند که وعدهٔ دریافت معاش‌های بلند و پاسپورت روسیه آنان را برای پیوستن با اردوی این کشور جذب کرد.

با این شهروندان هند تعهد شده بود که وظایف غیرمحارب خواهند داشت اما، به آنان استفاده از تسلیحات آموزش داده شده و به خط مقدم جبهه فرستاده شده اند.

هند به یک شریک بسیار مهم برای روسیه مبدل شده است، زیرا پس از تهاجم تمام عیار نظامیان روسی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، روسیه با تحریم‌های شدید و فزایندهٔ غرب روبرو شده است. مسکو تلاش دارد تا تجارت خود را به سمت کشورهایی مانند هند سمت و سو داده و نشان دهد که تحریم‌های غرب بر روسیه ناکام بوده است.

مقامات سریلانکایی نیز گفته اند که نزدیک به ۲۸۰ شهروند این کشور برای جنگ روسیه-اوکراین جلب و جذب شده اند.

وزرات دفاع سریلانکا گفته است که پس از آن تحقیقات در مورد جلب و جذب شهروندان این کشور به جنگ روسیه-اوکراین را آغاز کرد که اقارب آنان در این خصوص شکایت کردند.