حملات راکتی روسیه بر زاپوریژیا ١٧ کشته بر‌جا گذاشت

خانه‌های مسکونی در زاپوریژیا که پس از حملات اخیر راکتی روسیه با خاک یکسان شده است

وزارت دفاع اوکراین گفته است که کم از کم ۱۷ نفر در اثر حملات روسیه بر ساختمان‌های رهایشی و دیگر اهداف در شهر زاپوریژیا جان باختند.

به گفتۀ مقام‌های اوکراینی، در حملات که روز یکشنبه نهم اکتوبر (۱۷ میزان) به وقوع پیوست، ده‌ها نفر دیگر زخمی شده و چندین ساختمان رهایشی تخریب شده است.

اولکساندر ستاروخ، والی زاپوریژیا در یک پیام تلگرام نوشته است که ۱۲ میزایل روسی پنج ساختمان رهایشی را با خاک یکسان کرده و یک ساختمان نه منزله را قسماً تخریب کرده است. او گفته است عملیات نجات در این ساحه ادامه دارد و افزود که احتمال افزایش آمار قربانیان وجود دارد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، این حملات را محکوم کرد و خواستار مجازات آمران و عاملان آن شده است.

روسیه در هفته‌های اخیر بر شدت حملات خود بر زاپوریژیا افزوده است. روز پنجشنبه نیز ١٩ نفر دیگر در اثر حملات راکتی روسیه بر ساختمان‌های مسکونی این شهر کشته شدند.

بخش‌های زیاد شهر زاپوریژیا زیر ادارۀ اوکراین است، اما بخش‌های از این شهر به شمول یک نیروگاه هسته‌‌ای که ۵۲ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد، در آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در اواخر فبروری سال روان به تصرف نظامیان روسی در آمده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، هفتۀ گذشته پس از توشیح قانون جدیدی که از سوی پارلمان آن کشور تصویب شده بود، الحاق این شهر را و سه ساحۀ دیگر اوکراین را به قلمرو روسیه اعلام کرد.

حملات اخیر نظامیان روسیه بر اوکراین، به دنبال انفجار روز شنبه در بخشی از پل وصل کنندۀ روسیه و شبه‌جزیرهٔ کریمیه صورت گرفت. این پل مهمترین مسیر برای ارسال تجهیزات جنگی روسیه به جنوب اوکراین است و نماد استیلای پوتین بر شبه‌جزیرهٔ اشغالی کریمیه قلمداد می‌شود.

هنوز هیچ گروه یا جناحی مسوولیت در این پل را که به مثابۀ شاهرگ تدارکات نظامی روسیه به کریمیه پنداشته می‌شود، به عهده نگرفته است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز استفاده شده است.