حملات درون بر مسکو؛ چند ساختمان قسماً آسیب دید

یک حملهٔ نادر توسط طیاره‌های بدون سرنشین (درون) صبح روز سه شنبه ۳۰ می (نهم جوزا) مسکو را لرزاند و به برخی از ساختمان‌ها آسیب جزیی رساند.

وزرات دفاع روسیه این رویداد را "حمله تروریستی" توسط "رژیم کیف" خوانده و اعلام کرد که پنج درون را سرنگون کرده و سیستم سه درون دیگر را برهم زده تا آنها از مسیر شان منحرف شوند.

سرگی سوبیانین، شاروال مسکو،‌گفت که "خسارات ناچیزی" به چند ساختمان وارد شده و افزود که ساکنان دو ساختمان آسیب دیده تخلیه شده اند.

او در پستی در تلگرام نوشت: "دو نفر به دلیل جراحات نامشخص تحت مراقبت‌های طبی قرار گرفتند، اما نیازی به بستری شدن در شفاخانه نداشتند."

این نخستین بار است که غیرنظامیان در پایتخت روسیه از جنگ اوکراین متاثر می‌شوند.

اوکراین تا اکنون در مورد این حمله که یکی از جسورانه‌ترین حملات به روسیه از زمان آغاز تهاجم کرملین به اوکراین محسوب می‌شود، اظهار نظر نکرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به خبرنگاران گفت: "ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز سه شنبه کار خود را وقت‌تر آغاز کرد تا در مورد حملات درون از ادارات مختلف دولتی اطلاعات دریافت کند."

سخنگوی کرملین گفت که پوتین قصد ندارد در مورد این حمله سخنرانی‌ای داشته باشد. او افزود که حملات به روسیه نیاز به پیگرد قانونی جنگ در اوکراین را تقویت می‌کند.

این دومین حمله به مسکو در ماه جاری می‌باشد. مقامات روسی در اوایل ماه جاری میلادی از حملهٔ طیاره‌‌های بدون سرنشین بر قصر کرملین خبر داده و اتهام وارد کردند که اوکراین قصد ترور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را داشت، اما کیف این اتهام را رد کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید مسکو: بر قصر ریاست جمهوری روسیه حمله صورت گرفت 

افزون بر مسکو، درون‌های اوکراینی چند شهر دیگر روسیه را نیز هدف قرار داده اند. در ماه دسمبر سال گذشته، روسیه مدعی شد که درون‌هایی را بر فراز میدان‌های هوایی نظامی مناطق ساراتوف و ریازان در غرب روسیه سرنگون کرده است. در حمله بر میدان هوایی ساراتوف کم از کم سه سرباز روسی کشته شدند.

روسیه نیز اوایل روز سه شنبه حملاتی را بر شهر کیف اوکراین انجام داد که کم از کم یک نفر را کشت و ساکنان این شهر را به پناهگاه‌ها فرستاد.

اوکراین گفته است که در حملات اخیر روسیه بر شهر کیف، کم از کم ۲۰ درون نوع شاهد را در هوا منهدم کرده است.

نیروهای هوایی اوکراین گفته است که در مجموع از جملهٔ ۳۱ درون ۲۹ بال آن را سرنگون کرده که بیشتر آن مناطق کیف را می‌خواستند هدف قرار بدهند.