حملات جدید روسیه به اوکراین؛ پنتاگون: پوتین نمی تواند به هدف خود در اوکراین برسد

وزارت دفاع روسیه روز شنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) اعلام کرد که حملات جدیدی را بر مواضع نیروهای اوکراینی در چندین بخش این کشور آغاز کرده است.

وزارت دفاع روسیه افزود که نیروهای روسی مناطق خرسون، میکولایف، خارکیف و دونتسک را مورد هدف قرار داده و حملات تعرضی نیروهای اوکراینی در خرسون را خنثا کرده اند.

انتقامجویی مسکو پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای اوکراینی گفتند که نظامیان روسی را در شمال‌شرق این کشور، به ویژه منطقهٔ خارکیف به عقب رانده و ساحاتی زیادی را از تصرف آنان بیرون کردند.

مسکو همچنین کیف را به راکت پراکنی در نزدیگی دستگاه اتمی زاپوریژیا متهم کرده است.

زاپوریژیا یکی از بزرگترین دستگاه‌های اتمی در اروپا اخیراً در حالی به یک نقطهٔ حساس جنگ مبدل شده که نگرانی‌ها از بروز حادثهٔ هسته‌ای در این ساحه به میان آمده است.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین اتهام راکت پراکنی نیروهای این کشور بر دستگاه اتمی زاپوریژیا را رد کرد.

روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به گلوله باری بر دستگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین متهم کرده اند.
ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از روسیه خواست به اشغال این دستگاه پایان دهد.

همزمان با این حملات، رییس استخبارات دفاعی ایالات متحده روز جمعه گفت که با درنظرداشت شکست‌های روسیه در اوکراین و توزیع منابع مسکو در مناطق مختلف، به نظر نمی‌رسد که روس‌ها به اهداف اصلی تهاجم ولادیمیر پوتین برسند.

جنرال اسکات بریر در یک کنفرانس استخباراتی و امنیت ملی در خارج از واشنگتن دی سی گفت: "حالا به نقطه‌ای رسیده ایم که من فکر می‌کنم پوتین باید بر اهداف خود دوباره غور کند. زیرا حالا واضح است که او نمی تواند کاری را که ابتدا فکر می کرد انجام داده می‌تواند، انجام دهد."

اما پوتین می‌گوید که جنگ او علیه اوکراین طبق برنامه پیش می رود.

پوتین روز جمعه گفت: "این طرح قابل تعدیل نیست. عملیات تهاجمی ما در دونباس متوقف نمی‌شود. آنها [نیروهای روسی] با سرعت کم پیش می‌روند... اردوی روسیه مناطق جدیدتر و جدیدتری را اشغال می‌کند."
پوتین افزود: "آزادسازی منطقه دونباس در شرق اوکراین هدف اصلی مسکو بوده و نیازی به تجدید نظر ندارد."

اما جو بایدن رییس جمهور و دیگر مقامات دولت ایالات متحده از توصیف پیشرفت‌های اوکراین در جنگ به عنوان یک پیروزی یا نقطه عطفی در جنگ خودداری کرده اند، زیرا تحلیلگران هشدار می دهند که ارزیابی وضعیت آینده دشوار است.

جنرال بریر در مورد پوتین گفت: "او در حال تصمیم گیری است، ما نمی دانیم که این تصمیم چه خواهد بود. اما بیشتر به این بستگی دارد که جنگ چقدر طول بکشد. "

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.