حمله روسیه برخط آهن در اوکراین ۲۵ کشته برجا گذاشت

عکس: آرشیف

مقامات اوکراینی روز پنجشنبه ۲۵ اگست (سوم سنبله) گفتند که در حمله میزایلی روسیه به ایستگاه خط‌ آهن در شهر چاپلین در شرق اوکراین ۲۵ نفر کشته شده اند. این حمله در روزی صورت گرفت که تهاجم روسیه به اوکراین وارد هفتمین ماه شد.

مسوولان دولتی این خط‌آهن روز پنجشنبه گفتند که تعداد کشته شدگان حمله میزایلی روسیه به این ایستگاه خط‌آهن پس از پیدا شدن چندین جسد دیگر در زیر آوار، به ۲۵ نفر افزایش یافت که شامل دو کودک نیز می‌باشد. به گفتهٔ آنان در این حمله ۳۱ نفر مجروح شده اند.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه این حمله را تایید کرد، اما گفت که در آن بیش از ۲۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده است.

این وزارتخانه در گزارش روزانهٔ خود گفته است: "در نتیجه اصابت مستقیم میزایل اسکندر به قطار نظامی در ایستگاه خط‌آهن چاپلین در منطقه دنیپروپترووسک، بیش از ۲۰۰ منسوب احتیاط نیروهای مسلح اوکراین [کشته] و ۱۰ واحد تجهیزات نظامی منهدم شده است."

در بیانیهٔ وزارت دفاع روسیه آمده است که این قطار "در مسیر مناطق جنگی" در شرق دونباس که مسکو به دنبال کنترول کامل آن است، در حرکت بود.

اتحادیه اروپا این حمله را که در روز جشن استقلال اوکراین رخ داد، "شنیع" خوانده و آن را محکوم کرده است.

جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تویتی نوشت: "کسانیکه مسوول [حملات] تروریستی میزایلی روسیه اند پاسخگو قرار خواهند گرفت".

این در حالی است که مقامات امریکایی در واشنگتن و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، و سایر مقامات این کشور هشدار داده بودند که روسیه می‌خواهد در روزهای استقلال اوکراین حملاتش را افزایش دهد.

نگرانی از درگیری در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیا

مسوول انرژی اوکراین روز پنجشنبه ۲۵ اگست اعلام کرد که جریان برق دولتی دستگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترول نیروهای روسی قرار دارد، قطع شده است.

انیرگواتوم مسوول انرژی اوکراین در تلگرام گفت: "اقدامات اشغالگران باعث قطع کامل (دستگاه اتمی زاپوریژیا) از شبکه برق شد. این نخستین مورد در تاریخ این دستگاه است."

دستگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا است از هفته‌های آغازین جنگ توسط نیروهای روسی اشغال شد.

نیروهای روسی و اوکراینی در ساحات اطراف این دستگاه اتمی با هم درگیر اند که سبب نگرانی جامعهٔ جهانی شده است. هر دو طرف همدیگر را به آغاز حملات نظامی در اطراف این تاسیسات اتمی متهم کرده اند.

تنش‌ها در اطراف این دستگاه اتمی، خاطره‌های فاجعهٔ سال ۱۹۸۶ در دستگاه اتمی چرنوبل را زنده ساخته است که سبب مرگ صدها نفر و پخش تشعشعات رادیواکتیف به برخی از کشورهای اروپایی شد.

رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان به تاریخ ۲۱ اگست خواهان قیودات نظامی در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیای اوکراین شدند.

پیش از آن، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته بود: "تمام جهان باید در یک واکنش سریع اشغالگران را از زاپوریژیا بیرون کند. تنها خروج کامل روس‌ها می‌تواند مصوونیت تمام اروپا را تضمین کند."

در همین حال رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است که به مفتشین این اداره باید اجازه داده شود تا از دستگاه اتمی زاپوریژیا دیدن کنند.

در تازه ترین مورد، میشل بچلیت، رییس حقوق بشر ملل متحد روز پنجشنبه ۲۵ اگست با اشاره به وضعیت درگیری در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیا گفت که جنگ در این منطقه "خطرات غیرقابل تصور" را برای غیرنظامیان و محیط زیست ایجاد می‌کند. او از پوتین خواست تا حملهٔ مسلحانه به اوکراین را متوقف کند.

نیروهای مسلح روسیه افزایش می‌یابد

در حالی که مداخله نظامی مسکو در اوکراین وارد هفتمین ماه خود می‌شود، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۲۵ اگست فرمانی را برای افزایش تعداد نیروهای اردوی این کشور امضا کرد.

براساس این فرمان که در یک سایت دولتی روسیه منتشر شده است، اردوی روسیه سر از جنوری سال آینده به بیش از دو میلیون منسوب بالغ خواهد شد.

پوتین بار آخر در سال ۲۰۱۷ طی فرمانی تعداد منسوبین اردوی این کشور را به ۱.۹ میلیون نفر افزایش داده بود.

در فرمان علت این افزایش مشخص نشده اما تحلیلگران به این باور اند که جنگ اوکراین و تنش‌ها بین مسکو و کشورهای غربی به دلیل تهاجم این کشور بر اوکراین، می‌تواند دلیل این افزایش باشد.