روسیه: کیف طیارهٔ حامل ۶۵ زندانی اوکراینی را سقوط داد وهمه را کشت

روسیه روز چهارشنبه ۲۴ جنوری (چهار دلو) اتهام وارد کرد که نیروهای اوکراینی یک طیارهٔ ترانسپورتی نظامی روسی را سقوط دادند که در آن ۶۵ زندانی اوکراینی حضور داشت.

مسکو ادعا کرد که نیروهای اوکراینی مستقر در مرز خارکیف، دو میزایل را بر این طیارهٔ ترانسپورتی پرتاب کردند. روسیه این حادثه را یک "عمل تروریستی" خواند.

روسیه گفته است که قرار بود این زندانیان با اسیران روسی تبادله شوند.

بر اساس معلومات وزارت دفاع روسیه، در طیارهٔ نوع IL-76، بر علاوهٔ ۶۵ زندانی اوکراینی، شش عمله و سه محافظ نیز حضور داشتند و همه در این رویداد جان باختند.

طیارهٔ‌ Il-76 MD

کیف تایید کرد که قرار بود روز چهارشنبه زندانیان روسی با اسیران اوکراینی تبادله شوند، اما مقامات اوکراینی چند ساعت پس از وقت موعود گفتند که هیچ گونه معلومات معتبر در مورد مسافرین این طیاره را در دسترس ندارد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین خواهان تحقیقات بین المللی در این خصوص شده است.

ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی یک طیارهٔ بزرگی را در منطقهٔ بیلوگورد روسیه نشان می‌دهد که به زمین سقوط می‌کند و به گلولهٔ آتشین مبدل می‌شود.

ادارهٔ استخبارات اوکراین نیز در مورد این حادثه اظهار بی‌خبری کرد.

رییس جمهور زیلینکسی در جریان سخنرانی شامگاهی‌اش اتهامات مسکو را رد یا تایید نکرد، اما گفت که "روسیه با زندگی زندانیان اوکراینی، با احساسات خانواده‌های آنان و اجتماع ما بازی می‌کند".

شورای امنیت ملل متحد توافق کرد که روز پنجشنبه ساعت پنج شام در نشستی اتهامات مسکو را به بحث بگیرد.

وزارت دفاع روسیه گفت که رهبری اوکراینی از طرح تبادلهٔ زندانیان کاملاً آگاهی داشتند و می‌دانستند که این زندانیان در یک طیارهٔ نظامی به بیلوگورد انتقال داده خواهند شد.

اما ادارهٔ استخبارات اوکراین این اتهامات را رد کرده و روسیه را به مخاطره انداختن زندگی و مصوونیت زندانیان متهم کرد.

این در حالی است که رسانه‌های اوکراینی در ابتدا به نقل از منابع دفاعی گزارش دادند که اردوی این کشور یک طیارهٔ نظامی را سقوط دادند که میزایل‌ها را انتقال می‌داد. اما بعداً این ادعا پس گرفته شد.

با آنهم، اردوی اوکراین گفت که به هدف قرار دادن طیاره‌های روسی در بیلوگورد ادامه خواهد داد.