روسیه: بر جنگجویان اجیر فرانسوی در اوکراین حمله کردیم 

مقامات اوکراینی با نشر این تصویر گفته اند که این بقایای ساختمانی است که در اثر حملهٔ نیروهای روسی ویران شد

مسکو روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) ادعا کرد که نیروهای این کشور گروهی از جنگجویان اجیر فرانسوی را با میزایل‌های دوربرد در شهر خارکیف اوکراین هدف قرار دادند.

مقامات اوکراینی گفته اند که در این حمله بیش از ۱۲ غیرنظامی زخمی شدند.

خارکیف، دومین شهر بزرگ در اوکراین، در نزدیکی مرز روسیه موقعیت دارد و از زمان آغاز تهاجم نظامی مسکو در فبروری سال ۲۰۲۲ همواره مورد حملات راکتی نیروهای روسی قرار داشته است.

وزارت دفاع روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفت: "نیروهای فدراتیف روسیه یک حملهٔ دقیق را بر یک مرکز موقت استقرار تندروان خارجی در شهر خارکیف انجام دادند، تندروانی که بیشتر شان جنگجویان اجیر فراسوی بودند."

این وزارت ادعا کرده است که در جریان این حمله ده‌ها تندروان خارجی کشته و زخمی شدند، اما در این خصوص جزییات ارایه نکرد.

مقامات اوکراین گفته اند که میزاییل‌ها در جریان این حمله یک ساختمان چند طبقه‌ای را کاملاً تخریب کرد.

در این حال، مقامات در کیف می‌گویند که از ماه دسمبر به اینسو شاهد افزایش تلفات غیرنظامیان در حالی بودند که مسکو حملات هوایی را شدت بخشیده است.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین امروز گفت که اولویت کشوراش برای سال ۲۰۲۴ به دست آوردن دوبارهٔ کنترول حریم هوایی اوکراین است.

کولیبا در مجمع اقتصادی جهان در شهر داووس، سویس گفت: "در ۲۰۲۴، البته که اولویت ما سقوط روسیه از آسمان‌ها است."

کیف از دیرزمانی بر غرب فشار آورده تا طیاره‌های جنگی جت را در اختیار نیروهای این کشور قرار دهند.

در پاسخ به این تقاضا، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، هفتهٔ گذشته گفت که پاریس دستهٔ جدید از حدود ۴۰ میزایل دور برد نوع سکالپ و صدها بم را به کیف تحویل خواهد داد.

کولیبا گفت: "ما با یک دشمن قدرتمند درگیر جنگیم، یک دشمن بسیار بزرگ که خواب نمی‌شود."

او افزود که نیروهای اوکراینی در سال ۲۰۲۲ نیروهای روسی را در خشکه و در سال ۲۰۲۳ در آب شکست دادند و اکنون در سال ۲۰۱۴ به شکست‌ دادن آنان در آسمان‌ها تمرکز دارند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که از ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ تا ۲۴ سپتمبر ۲۰۲۳ میلادی، ۲۷۴۴۹ غیر نظامی در اوکراین کشته یا زخمی شده اند.

بر اساس گزارش دیلی میل که بر مبنای معلومات استخباراتی دفاعی بریتانیا تهیه شده، در این جنگ رقم کشته و زخمی شدگان نیروهای روسی در سال ۲۰۲۳ میلادی تقریباً ۳۰۰ نفر در روز بوده است.