سلمان رشدی، نویسندهٔ رمان'آیات شیطانی' خواهان پایان جنگ میان اسراییل و حماس شد

سلمان رشدی، نویسندهٔ رمان آیات شیطانی روز جمعه ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان)‌ خواهان توقف جنگ میان اسراییل و گروه حماس شد و با ابراز نگرانی گفته است که این جنگ با وحشت همراه است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل، بیش از ۱۴۰۰ نفر را کشت که اکثر شان غیرنظامیان بودند. به گفتهٔ مقامات اسراییل، تندروان حماس غیرنظامیان را به ضرب مرمی‌ کشتند، اعضای بدن شان را مثله کردند و یا تا دم مرگ آنان را سوزاندند. از زمان ایجاد اسراییل در سال ۱۹۴۸ میلادی، این مرگبارترین حمله بر اسراییل پنداشته می‌شود.

نیروهای‌‌ اسراییلی نیز در جریان بازپس گیری این مناطق نزدیک به ۱۵۰۰ جنگجوی حماس را کشتند.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحت نوار غزه، این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۴۰۰۰ نفر شده، بلکه صد‌ها هزار نفر از خانه‌های شان آواره شده اند.

سلمان رشدی سال گذشته هدف حملهٔ چاقو که تقریباََ مرگبار بود، قرار گرفت اما زنده ماند. او در یک اقدام نادر در محضر عام ظاهر شد و گفت که از تشدید جنگ میان اسراییل و گروه حماس وحشت زده شده است.

این نویسنده انگلیسی در یک کنفرانس خبری در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که بزرگترین رویداد تجاری نشر کتاب در جهان است، گفت: "من از حمله حماس وحشت زده شده ام."

پس از تشدید حملات اسراییل بر نوار غزه، رشدی همچنین با ابراز نگرانی گفت که از اقدامات احتمالی بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، نیز نگرانی عمیق دارد و ابراز امیدواری کرد که خصومت و جنگ به زودترین فرصت ممکن، متوقف شود.

سلمان رشدی به تاریخ ۱۲ اگست ۲۰۲۲ میلادی در مراسمی در ایالت نیویارک با چاقو مورد حمله قرار گرفت؛ این حمله سبب شد تا این نویسنده معروف بینایی یک چشم خود را از دست بدهد و یک دستش نیز از کار افتاد.

این نویسندهٔ انگلیسی که شهروندی ایالات متحده را نیز دارد، پس از آنکه در سال ۱۹۸۸ میلادی رمان آیات شیطانی را نوشت، با تهدید مرگ مواجه بود.

این نویسندهٔ ۷۶ سالهٔ هندی تبار، از زمانی که در سال ۱۹۸۸ کتاب "آیات شیطانی" را منتشر کرد و به تعقیب آن، آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران، در سال ۱۹۸۹ میلادی امر قتل او را صادر کرد، مخفیانه زندگی می‌کرد.

رشدی که روز جمعه عینکی را به چشم داشت که شیشه سمت راست آن سیاه بود، به خبرنگاران گفت سالی که گذشت، برایش بسیار دشوار بود. اما افزود، از اینکه صحت‌اش نسبتاََ خوب است، احساس خوشی دارد.

این نویسنده قرار است یکشنبه پیشرو جایزهٔ معتبر صلح کتاب تجارت آلمان را به دست بیاورد .

به گفته رشدی، حمله با چاقو به عنوان "یادآوری شدید" فتوایی بود که چندین دهه قبل علیه وی صادر شده بود. او همچنین گفت که حمله بر وی تا اندازه ای برایش تعجب‌آور بود، زیرا موضوع رمان آیات شیطانی سرد شده بود.