نخستین شراب‌ فروشی در عربستان سعودی گشایش می‌یابد

عکس آرشیف از یک مغازۀ فروش مشروبات الکولی

منابع آگاه روز چهارشنبه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) گفتند که عربستان سعودی در حال آمادگی برای گشایش نخستین مغازهٔ فروش مشروبات الکولی در ریاض، پایتخت این کشور است که تنها به دپلومات‌های غیر مسلمان این مشروبات را عرضه خواهد کرد.

در سندی که در این زمینه به دست رسانه‌ها رسیده، آمده است که مشتریان باید از طریق یک اپلکیشن تلیفون ثبت‌نام کنند تا اجازهٔ خرید مشروبات الکولی را از وزارت خارجهٔ عربستان دریافت کنند و مشتریان واجد شرایط به مقررات برای سهمیهٔ ماهانۀ شان پابند باشند.

براساس این سند، مغازهٔ فروش مشروبات الکولی در محلهٔ دپلوماتیک ریاض، جاییکه سفارتخانه‌ها و دپلومات‌ها در آن اقامت دارند، موقعیت دارد و فروش آن برای غیر مسلمانان "به شدت محدود" خواهد شد.

در این سند مشخص نشده است که به غیر از دپلومات‌ها، آیا مهاجرین غیر مسلمان مقیم سعودی به این مغازه دسترسی خواهند داشت یا نه. میلیون‌ها مهاجر در عربستان زندگی می‌کنند، اما بیشتر آنان کارگران مسلمان آسیایی و مصری اند.

این منابع گفته اند که قرار است این مغازه در هفته‌های آینده افتتاح شود.

به گفتهٔ تحلیلگران، محمد بن سلمان، ولیعهدعربستان سعودی یک اجندای اصلاحات تحت نام چشم انداز ۲۰۳۰ را دنبال می‌کند که هدف آن تبدیل کردن این کشور شاهی به یک ایستگاه تجارت و سیاحت جهانی است و این اقدام نیز بخشی از این چشم انداز می‌باشد.

عربستان سعودی قوانین سختگیرانه‌ای علیه نوشیدن مشروبات الکولی دارد که مجازات آن صدها ضربه شلاق، اخراج اجباری مهاجرین، جریمه نقدی یا حبس است. پیش از این، الکول فقط از طریق پست دپلوماتیک یا در بازار سیاه در عربستان در دسترس بوده است.

رسانه‌های تحت کنترول دولت این هفته گزارش دادند که دولت محدودیت‌های جدیدی را بر واردات الکول در محموله‌های دپلوماتیک اعمال می‌کند که ممکن است تقاضا برای مغازهٔ جدید را افزایش دهد.

عربستان سعودی که برای چندین دهه نسبتاً منزوی بود، در سال‌های اخیر قوانین سختگیرانه اجتماعی مانند جداسازی مردان و زنان در مکان‌های عمومی و الزام زنان به پوشیدن حجاب یا عبایه را کاهش داده است.

عربستان سعودی در جستجوی راه‌های متنوع برای تقویت اقتصاد و تجارت این کشور است که اکنون به پیمانهٔ گسترده متکی بر فروش نفت است. در همین راستا شهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چند سال اخیر اصلاحاتی را در آن کشور آورده که افزایش حضور و نقش زنان در عرصه‌های مختلف بخشی از این اصلاحات است.

در نتیجهٔ اقدامات اصلاحی اخیر، زنان سعودی در سال ۲۰۱۷ اجازهٔ رانندگی و سفر بدون محرم در این کشور را کسب کردند و استخدام زنان در ادارت دولتی و غیردولتی این کشور از سال ۲۰۱۶ تا کنون از ۱۷درصد به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.