لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی سال گذشته ۱۷۰ نفر را اعدام کرد


عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۷۰ نفر را اعدام کرد که در این میان چهار نفر در آخرین روز این سال اعدام شدند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی که ۱۴۷ نفر در عربستان سعودی اعدام شده بودند، شمار اعدام شدگان در آن کشور در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

فعالان حقوق بشری همواره بر این کشور اسلامی انتقاد کرده و تطبیق اشد مجازات در عربستان را تقبیح کرده اند.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس که بر بنیاد آمار ارایه شده از سوی مقامات عربستان تهیه شده، این کشور شاهی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۷ نفر را اعدام کرده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده است که چهار نفری که شب سال نو اعدام شدند، به جرم "قتل" محکوم به جزای مرگ شده بودند.

در میان افرادی که در جریان سال ۲۰۲۳ در عربستان اعدام شدند، ۳۳ نفر به خاطر ارتکاب جنایات مرتبط به تروریزم و دو سرباز متهم به خیانت شامل بودند.

تنها در ماه دسمبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۸ نفر در عربستان اعدام شدند.

بر اساس معلومات سازمان عفو بین الملل، در سال ۲۰۲۲ عربستان سعودی در کنار چین و ایران، بیشتر از هر کشور دیگر احکام اعدام را تطبیق کرده بود.

این کشور که به خاطر گردن زدن مجرمین نام دارد زمانی با موجی از محکومیت جهانی مواجه شد که ۸۱ نفر را در یک روز در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ اعدام کرد.

این درحالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تلاش دارد این کشور را به بزرگترین صادر کنندهٔ نفت خام و مرکز تجارت و سیاحت در جهان مبدل کند.

با آنهم، فعالان می‌گویند که این کشور شاهی با ادامهٔ اعدام‌ها، تصویر ضعیفی از یک جامعهٔ باز و تحمل پذیر را به نمایش می‌گذارد.

گروه

XS
SM
MD
LG