بلینکن در سفرش به عربستان سعودی روی عادی سازی روابط میان عربستان و اسراییل تاکید کرد

ملاقات میان انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب)، با تجدید تلاش خود برای میانجیگری در روابط دپلوماتیک میان عربستان سعودی و اسراییل، وارد ریاض شد.

بلینکن، قبل از ترک تل ابیب در اسراییل، گفت که "با وجود تمام اتفاقاتی که بوقوع پیوست، یک فرصت خارق العاده در این منطقه برای حرکت در مسیری کاملا متفاوت، وجود دارد".

او افزود که عربستان سعودی "دقیقا در قلب این (حرکت) قرار خواهد داشت و آن شامل احتمال عادی سازی روابط با اسراییل است".

این سفر بلینکن به شرق میانه، یازدهمین سفر وی از زمان آغاز جنگ در غزه و اولین سفر وی از زمانیست که خشونت میان اسراییل و حزب الله در اواخر ماه گذشته به جنگی همه جانبه مبدل شده است.

جنگ غزه، اقدامات در حال جریان به سمت توافقی را متوقف ساخت که "معامله بزرگ" نامیده شده بود و بر اساس آن عربستان سعودی در ازای یک پیمان دفاعی و کمک به برنامه هسته یی غیرنظامی اش، اسراییل را به رسمیت میشناخت.

بلینکن بعد از ملاقات با بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و دیگر مقامات بلند رتبه آنکشور، بیان داشت که "زمان آن فرا رسیده" تا جنگ در غزه ختم شود.

وزیر خارجه ایالات متحده ابراز داشت که "یک سال بعد از حمله هفتم ماه اکتوبر، اسراییل به اکثر اهداف استراتیژیک خود در غزه، رسیده است و حال زمان آن است که این موفقیت ها را به موفقیت استراتیژیکی پایدار مبدل ساخت".

وزارت خارجه ایالات متحده میگوید که انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به روز جمعه این هفته، با همتایان عرب در لندن ملاقات خواهد کرد تا روی موضوع جنگ در غزه و لبنان، با آنها نیز صحبت کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه بیان داشت که بلینکن در حال حاضر به عربستان سعودی سفر کرده و قرار است بعد از ملاقات‌ها در قطر به لندن سفر کند.

وزارت خارجه ایالات متحده مشخص نساخت که کدام وزاری خارجه کشور های عربی، در نشست لندن شرکت خواهند کرد.

انتظار میرود که فردا پنجشنبه، بلینکن به قطر سفر کند. قطر در تلاش های میانجیگیری برای انفاذ آتش بس در غزه و معامله رهایی گروگان ها شامل است.

بلینکن، در یازدهمین سفر خود به شرق میانه از زمان آغاز جنگ در غزه در سال گذشته، متعاقب کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس توسط اسراییل در هفته گذشته، برای آتش بس در غزه فشار آورد.

او همچنان به دنبال یک "راه حل دپلوماتیک" در لبنان بدون تشویق ختم فوری حملات اسراییل بر حزب الله است.

از سوی دیگر، یک مقام ایالات متحده، ابراز داشت که قرار بود بلینکن پس از سفر به اسراییل، به اردن سفر کند، اما در لحظات آخر، پلان تغییر کرد و این دپلومات ارشد به روز چهارشنبه، به عربستان سعودی سفر نمود.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ در یک اقدام بی سابقه بر جنوب اسراییل حمله کرد. بر اساس آمار که خبرگزاری فرانس پرس جمع‌آوری کرده است، در آن حمله ۱۲۰۶ نفر که اکثرشان غیرنظامیان بودند، کشته شدند.

همزمان با عملیات تهاجمی در باریکه غزه، اسراییل تقریباَ هر روز با گروه حزب‌الله در لبنان نیز درگیر است. اسراییل، ماه گذشته عملیات نظامی خود را در لبنان تشدید کرد.

خبرگزاری فرانس پرس به استناد وزارت صحت لبنان گزارش داده است که از ماه سپتمبر تا حال، ‌۱۵۵۲ نفر در در جریان عملیات نظامی اسراییل در لبنان کشته شده‌اند.

از آغاز عملیات نظامی اسراییل در باریکه غزه که در پی حملات حماس بر جنوب اسراییل راه اندای شد، بخش اعظم باریکه غزه به ویرانه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه،‌ در این مدت، کم از کم ۴۲ هزار ۷۱۸ نفر که اکثر شان غیرنظامیان اند، کشته و بیش از ۹۲ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. ملل متحد این رقم تلفات را با اعتبار خوانده است.