عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ کم از کم ۱۹۸ نفر را اعدام کرده است - گزارش

بر اساس آمار خبرگزاری فرانس‌پرس، با اعدام سه نفر به روز شنبه ۲۸ سپتمبر (هفتم میزان)، رقم اعدام‌ها درعربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ به ۱۹۸ نفر رسید که بلندترین رقم در سه دههٔ پسین می‌باشد.

در مقایسه با سال ۲۰۲۳ میلادی که ۱۷۰ نفر در عربستان سعودی اعدام شده بودند، شمار اعدام شدگان در آن کشور در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

بر اساس معلومات سازمان عفو بین الملل، عربستان سعودی پس از چین و ایران، بیشتر از هر کشور دیگر احکام اعدام را تطبیق می‌کند.

بر اساس گزارش گروه حقوق بشر مستقر در لندن که ثبت ارقام اعدام‌های سالانه در کشورها را در سال ۱۹۹۰ آغاز کرد، آخرین آمار در عربستان از ریکارد قبلی آن در سال ۲۰۲۲ که ۱۹۶ نفر و در سال ۱۹۹۵ که ۱۹۲ نفر بود، فراتر رفته است.

فعالان حقوق بشری همواره بر این کشور اسلامی انتقاد کرده و تطبیق اشد مجازات در عربستان را تقبیح کرده و آن را مغایر تلاش‌های این کشور برای ارایهٔ تصویر مدرن در صحنهٔ بین المللی خوانده اند.

جید بسیونی، فعال مبارزه با مجازات اعدام در شرق میانه در سازمان غیر دولتی Reprieve ، گفت که ریکارد جدید نشان می‌دهد که "عربستان سعودی تظاهر به اصلاحات در استفاده از مجازات اعدام را رها کرده است".

او افزود: "وعده‌های داده شده در سال‌های اخیر عملی نشده و یا حتی برعکس آن عمل شده است."

بر اساس گزارش فرانس‌پرس که بر بنیاد آمار ارایه شده از سوی مقامات عربستان تهیه شده، در میان افرادی که در جریان سال ۲۰۲۴ در عربستان اعدام شدند، ۳۲ نفر به خاطر ارتکاب جنایات مرتبط به تروریزم و ۵۲ نفر در جرایم مرتبط به مواد مخدر شامل اند.

بیشترین اعدام دسته جمعی عربستان در ماه مارچ سال ۲۰۲۲ بود که ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد و با موجی از محکومیت جهانی مواجه شد.

ریاض قبلاً گفته بود که مجازات اعدام برای "حفظ نظم عامه" ضروری است و احکام تنها در صورتی اجرا می شود که "متهمان تمام مراحل دعوی را تمام کرده باشند".

اما آمار بلند اعدام‌ها در تضاد با اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که در سال ۲۰۲۲ گفته بود که این کشور شاهی مجازات اعدام را به استثنای موارد قتل یا زمانی که فردی برای بسیاری از افراد تهدیدی باشد، حذف کرده است.

ولیعهد عربستان سعودی تلاش دارد این کشور را به بزرگترین صادر کنندهٔ نفت خام و مرکز تجارت و سیاحت در جهان مبدل کند.

با آنهم، فعالان می‌گویند که این کشور شاهی با ادامهٔ اعدام‌ها، تصویر ضعیفی از یک جامعهٔ باز و تحمل پذیر را به نمایش می‌گذارد.

بسیونی گفت که فشار عمومی غرب بر عربستان سعودی "در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است" و این کشورشاهی اکنون احساس می کند آزاد است هر طور که می خواهد رفتار کند".

دعا ضاینی، محقق سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی مستقر در برلین، گفت که تشخیص "انگیزه واقعی" افزایش اعدام ها دشوار است.

او گفت که این احکام ممکن است برای خالی کردن زندان‌های عربستان یا ارسال پیام ارعاب و زور "علیه قانون‌شکنان یا حتی مخالفان سیاسی" باشد.