عامل کشتار سه اسراییلی در مرز لبنان-کرانۀ غربی شهروند اردن است – عمان

اردوی اسراییل گفته است که مهاجم در گذرگاه ملک حسین میان کرانۀ غربی و اردن از موتر پیاده شده و بر نیروهای اسراییلی گلوله باری کرد.

وزارت داخلۀ اردن روز یکشنبه هشتم سپتمبر (۱۸ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که مهاجمی که سه شهروند اسراییل را در یک ساحۀ مرزی میان اردن و کرانۀ غربی کشت، یک شهروند اردن بوده است.

در بیانیه آمده است که بر اساس تحقیقات ابتدایی، تایید شده است که مهاجم "یک شهروند اردن به نام ماهر ذياب حسين الجازی" بوده است.

این رویداد صبح یکشنبه در گذرگاه ملک حسین به وقوع پیوست. این گذرگاه، یگانه مسیر بین‌المللی کرانهٔ غربی رود است که از آن فلسطینی‌ها بدون وارد شدن به اسراییل، از کرانهٔ غربی خارج شده می‌توانند.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رانندۀ یک موتر باربری در گذرگاه ملک حسین از موتر پیاده شده و بر نیروهای اسراییلی موجود در ساحه به گلوله باری پرداخت. بر اساس معلومات اردوی اسراییل، مهاجم در اثر گلوله‌باری متقابل کشته شد.

در پی این رویداد، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل، گفت که اقدامات نیروهای اسراییلی در کرانۀ غربی افزایش می‌یابد. او در پستی به زبان عبری در شبکۀ ایکس، ایران را در این رویداد مقصر دانست و نوشت که حکومت ایران تلاش می‌کند تروریزم را به مرزها و خاک اسراییل بکشاند.

در همین ارتباط، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل نیز گفت که کشورش در محاصرۀ ایدیولوژی مرگبار "محور شرارت" ایران قرار گرفته است. او گفت: "دشمنان اسراییلی‌ها ناتوان از شکست نظامی این کشور در پی آن اند که میان مردم اسراییل تفرقه ایجاد کنند".

نتانیاهو همچنان بر تعهد حکومت‌اش به حذف گروه حماس، بازگرداندن گروگان‌ها، حذف همیشگی تهدید غزه علیه اسراییل، و بازگشت ساکنان شمال و جنوب اسراییل به خانه‌هایشان تاکید کرد.