سیگار: طالبان از رهگذر امنیتی با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه اند

ISIS

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان "سیگار" می‌گوید که طالبان با چالش‌های فزاینده‌ای امنیتی از سوی گروه‌های مختلف برای حفظ قدرت شان مواجه اند.

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، در گزارش ربع اول سال روان میلادی از داعش، القاعده و گروه‌های مختلف مقاومت ضد طالبان، به‌ویژه جبهه مقاومت ملی نام برده است.

در گزارش سیگار آمده است که شورای امنیت ملل متحد در فبروری سال روان هشدار داد که "افغانستان همچنان منبع اصلی تهدید تروریستی برای آسیای میانه و جنوبی است" و چندین گروه تروریستی - از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان و شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) از فضای موجود به دلیل فقدان استراتیژی امنیتی موثر طالبان لذت می‌برند و آزادانه تحرک دارند.

همچنان سیگار از نگرانی مشابه نمایندگان و فرستادگان ویژه استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ناروی، سویس، بریتانیا، و ایالات متحده امریکا، برای افغانستان یادآوری کرده است. این نمایندگان و فرستاگان پس از دیدار در ماه فبروری در پاریس، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن از تهدیدهای روزافزون گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

حضور القاعده

بر اساس گزارش سیگار با استناد به اظهارات مقامات امریکایی، حضور ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، که در حمله طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در جولای ۲۰۲۲ کشته شد، نشان می‌دهد که حداقل برخی از اعضای طالبان به حفظ رابطه با القاعده ادامه می‌دهند.

این در حالی است که حکومت طالبان بارها گفته که هیچ شواهدی مبنی بر کشته‌شدن رهبر القاعده به دست نیامده است.

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای باسازی افغانستان گفته است که دولت امریکا در کنار اینکه بر حضور القاعده در افغانستان نظارت می‌کند، به فشار بر طالبان برای پایبندی به تعهدات شان در زمینه مبارزه با تروریزم تحت توافق دوحه، نیز ادامه می‌دهد.

سیگار گفته است که القاعده همچنان به حمله به منافع ایالات متحده متعهد است.

در گزارش آمده است: "تهدید القاعده به سیاست‌های طالبان، جذابیت استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه عملیاتی نسبت به سایر مناطق جغرافیایی و تمرکز رهبری القاعده بستگی دارد. دفتر رییس سازمان اطلاعات ملی (ایالات متحده) ارزیابی می‌کند که این گروه احتمالاً بر حفظ پناهگاه امن خود در افغانستان تحت محدودیت‌های طالبان قبل از انجام یا حمایت از عملیات‌های خارجی تمرکز خواهد کرد".

تحرکات داعش

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستا به حملات پیهم داعش پس از به قدرت رسیدن طالبان بر افغانستان اشاره می‌کند و می‌گوید که شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) به کمپاین خود علیه طالبان و بدعت‌های مذهبی در افغانستان ادامه داده و همچنان جدی‌ترین تهدید برای حاکمیت طالبان است.

سیگار تخمین می‌کند که تعداد جنگجویان داعش در افغانستان بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است.

این در حالی است که در سه ماه اول سال روان میلادی، داعش چندین حمله را در افغانستان انجام داده است.

به تاریخ ۱۱ جنوری، یک مهاجم انتحاری داعش حمله‌ای در مقابل وزارت خارجه در کابل انجام داد. در آن حمله حداقل پنج غیرنظامی جان باختند.

پس از آن در نهم مارچ انفجاری در داخل مقام ولایت بلخ به وقوع پیوست که به شمول محمد داوود مزمل، والی طالبان در بلخ با دو تن دیگر کشته شدند و دست کم هفت نفر دیگر زخمی شدند.

سیگار گفته است که مزمل اولین والی منصوب شدۀ طالبان و یکی از بلندپایه ترین مقامات طالبان است که پس از اگست ۲۰۲۱ توسط داعش کشته می‌شود.

همچنان به تاریخ ۱۱ مارچ داعش مسوولیت بم‌گذاری در مراسم اهدای جوایز خبرنگاران را در مرکز فرهنگی تبیان را در شهر مزارشریف بر عهده گرفت که در آن یک نفر کشته شد و هشت نفر دیگر زخم برداشتند.

سیگار در گزارشش گفته است:‌ "برعلاوۀ از چندین حمله، داعش همچنان تقریباً روزانه حملات سطح پایین را برای ایجاد ترس در جوامع محلی، تضعیف قدرت طالبان و به چالش کشیدن نهادهای امنیتی رژیم (طالبان) انجام می‌دهد".

بر اساس اظهارات دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان، داعش عمدتاً به اهداف نرمی مانند مدارس، مساجد (اعم از سنی و شیعه) و درمانگاه‌ها حمله کرده است.

سیگار می‌گوید که بر اساس گزارش‌های رسمی حکومت طالبان نه عملیات را علیه داعش در ماه‌های جنوری و فبروری انجام داده است و برای خنثا کردن تهدید این گروه هر چه لازم بدانند، انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش سیگار در ماه اپریل، طالبان طراح حمله اگست ۲۰۲۱ در جریان عملیات تخلیه در میدان هوایی کابل را از پا در آوردند. در آن حمله به شمول ۱۳ سرباز امریکایی، بیش از ۱۵۰ شهروند افغانستان کشته شدند.

سیگار با استناد به گزارش‌های رسمی دولت امریکا می‌گوید که شاخه خراسان دولت اسلامی یا داعش همچنان "یک تهدید جدی برای نهادهای غیر‌دولتی، سازمان‌های بین‌المللی و کارکنان آنها است.

این در حالی است که طالبان مدعی شده اند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد که بتواند تهدیدی برای سایر کشورها باشد.

در این حال، اخیراً گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

بر اساس آمار حکومت پیشین افغانستان، قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۲ گروه دهشت‌افگن خارجی در افغانستان فعالیت داشتند که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به گفته کارشناسان نظامی پناهگاه امن برای شان فراهم شد.

کارشناسان نظامی معتقد اند که با در نظرداشت وضعیت فعلی ولایت‌های مختلف افغانستان، گروه‌های دهشت‌افگن به ویژه داعش و القاعده از فرصت‌هایی که دارند، به حد اعظمی استفاده می‌کنند.

گزارش شورای امنیت ملل متحد نیز گفته است که گروه القاعده در افغانستان دوباره در حال افزایش است و گروه تحریک طالبان پاکستان حملات خود را در پاکستان افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، گروه داعش نیز حملات خود را در افغانستان بیش از پیش تشدید کرده است. این در حالی است که طالبان مدعی اند که داعش را در این کشور سرکوب کرده اند.

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در این گزارش حضور جنگجویان خارجی در افغانستان را تهدیدی برای منطقه و کشورهای همسایه تلقی کرده است.

اما طالبان این گزارش شورای امنیت ملل متحد را به شدت رد کرد و آن را بی‌اساس خواند.