شش تندرو مظنون در درگیری در غرب پاکستان کشته شدند – مقام‌ها

عکس آرشیف از نظامیان پاکستانی

مقام‌های پاکستانی گفته اند که درگیری میان نیروهای امنیتی و تندروان در ایالت بلوچستان آن کشور سبب کشته شدن کم از کم شش تندرو شده است.

خان اچکزی، سخنگوی حکومت ایالتی بلوچستان روز سه شنبه ۳۰ جنوری (دهم دلو) گفت که تندروان قصد حمله بر سه تاسیس دولتی از جمله یک قرارگاه شبه نظامیان و یک مرکز پولیس را داشتند.

اچکزی گفته است که نیروهای امنیتی پاکستان "این حملات هماهنگ‌شدۀ" تندروان را در ساحۀ بولان ایالت بلوچستان "موفقانه" دفع کردند. او در مورد تلفات احتمالی نیروهای پاکستانی در این رویداد معلومات نداد.

مسوولان صحی در ایالت بلوچستان گفته اند که از ساحۀ این درگیری ۱۳ غیرنظامی به شفاخانه‌ها منتقل شده اند که وضعیت دو نفر آنان وخیم گزارش شده است.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان که یک گروه جدایی طلب بلوچ‌ است، مسوولیت این حملات را به عهده گرفته است.

حکومت پاکستان از چندین دهه به اینسو درگیر نبرد با جدایی‌طلبان در بلوچستان است، ایالتی که از رهگذر منابع طبیعی سرشار است اما جمعیت آن فقیرترین بخش نفوس پاکستان را تشکیل می‌دهد.

بلوچ‌ها مدعی اند که از منابع نفت و گاز ایالت بلوچستان سهم منصفانه و بسنده به این ایالت داده نمی‌شود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که سرکوب نظامی جدایی طلبان بلوچ در بلوچستان توام با ناپدیدشدن‌های اجباری و کشتارهای فراقانونی بلوچ‌ها بوده است.

تنش‌های برخاسته از شورشگری بلوچ‌ها در جریان ماه روان منجر به حملات ایران و پاکستان بر قلمرو یک‌دیگر شد. ایران ساحاتی را در پاکستان آماج حملات راکتی و درون قرار داد که به ادعای تهران،‌ مواضع گروه شبه‌نظامی ''جیش‌العدل'' در آن موقعیت دارند.

دو روز بعد از این رویداد، پاکستان نیز ساحه‌ای را در ولایت سیستان و بلوچستان ایران آماج حملات هوایی قرار داد که به گفتۀ مقام‌های پاکستان یک مقر شورشیان بلوچ در آن موقعیت داشت.