برخی از دموکرات‌ها در مورد باقی ماندن بایدن در رقابت ریاست جمهوری مطمین نیستند

جو بایدن، رییس‌ جمهورایالات متحده

جو بایدن، رییس‌ جمهورایالات متحده، به صراحت اعلام کرده است که به کارزار انتخاباتی خود در مقابل دونالد ترمپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه ادامه خواهد داد، با این حال، برخی از هم‌حزبی‌های دموکرات بایدن در مورد توانمندی وی برای شکست دادن ترمپ مطمین نیستند.

این دموکرات‌ها با تصمیم بایدن برای ادامه مبارزات انتخاباتی به مثابۀ پرسشی برخورد می‌کنند که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.

یازده نفر از ۲۱۳ عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا خواستار کناره‌گیری جو بایدن از عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده‌ اند، اما در مجلس سنا، تا پیش از روز چهارشنبه، هیچ‌ یک از سناتورهای دموکرات‌ این درخواست را مطرح نکرده‌ بودند، تا وقتی که پیترولش، سناتو ایالت ورمانت اولین دموکرات در مجلس سنا شد که این درخواست را مطرح کرد.

ننسی پلوسی، رییس پیشین مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده که هنوز میان دموکرات‌های کانگرس چهره‌ای بانفوذ به شمار می‌آید، یکی از سیاستمدارانی است که با قاطعیت کمتری از این که بایدن بتواند پرچمدار حزب دموکرات در انتخابات پنجم نومبر امسال باشد، یاد کرده است.

او به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: "به رییس‌ جمهور بستگی دارد که تصمیم بگیرد نامزد شود یا نه. اما ما او را تشویق می‌کنیم این تصمیم را بگیرد، چون زمان کم است. او محبوب است، مورد احترام است و من نه، ولی مردم از او می‌خواهند این تصمیم را بگیرد."

جو بایدن گفته است که در رقابت انتخابات باقی خواهد ماند و تنها "خداوند متعال" است که می‌تواند از او بخواهد تا به مبارزات انتخاباتی خود پایان دهد. ا‌و از قانونگذاران دموکرات خواسته است تا از کارزار انتخاباتی‌اش حمایت کنند.

سناتورهای دموکرات و اعضای مجلس نمایندگان، روز سه‌شنبه جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار کردند. برخی از آن‌ها حمایت خود را از ماندن بایدن در رقابت اعلام کردند و تعداد انگشت‌شماری از نمایندگان نیز از او خواستند تا به نامزدی خود پایان دهد.

جورج کلونی، بازیگر مشهور سینمای هالیوود که ماه گذشته یکی از میزبانان گردهم‌آیی بزرگ جمع‌آوری کمک مالی به کارزار جو بایدن در هالیوود بود، در مقاله‌ای که روزنامه نیویورک‌ تایمز آن را نشر کرده، مدعی شده است که بایدن از رهگذر "روحی و جسمی" تنزیل کرده و از او خواسته است به کارزار خود برای راه‌یابی دوباره به قصر سفید پایان دهد.

این ستارۀ هالیوود که یکی از بزرگترین حامیان جو بایدن به شمار می آید، در گرد‌هم‌آیی ماه گذشته در کالیفورنیا برای جمع آوری کمک مالی برای کارزار انتخاباتی جو بایدن، به همراه ستاره‌هایی چون جولیا رابرتز، توانسته بود حدود ۲۸ میلیون دالر جمع‌آوری کند.

کلونی در مقاله‌اش در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که "سد شکسته است" و در ادامه افزوده است: "ما می‌توانیم سرمان را زیر ریگ کنیم و برای معجزه‌ای در ماه نومبر دعا کنیم یا می‌توانیم حقیقت را بگوییم."

او اضافه کرد که "دموکرات‌های ارشد از جمله چک شومر، حکیم جفریس، ننسی پلوسی، سناتورها، نمایندگان و سایر کسانی که در ماه نومبر با شکست روبرو هستند باید از رییس‌ جمهور بخواهند تا داوطلبانه کناره‌گیری کند."

در روزهایی که جو بایدن میزبان سران کشورهای عضو ناتو در شهر واشنگتن دی‌سی است، برخی از قانونگذاران امریکایی سیاست "صبر کنیم ببینیم چه می‌شود" اتخاذ کرده‌ اند.

پیت اگیولار، از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از کالیفورنیا گفت: "در حال حاضر، رییس‌ جمهور بایدن نامزد است و ما از نامزد دموکراتی که دونالد ترمپ را شکست دهد حمایت می‌کنیم." او تاکید کرد که باید صبر کرد و در روزهای آینده شرایط و موقعیت‌ها را سنجید.

مایکل بنت، سناتور ایالت کلورادو به همکاران دموکرات خود گفت فکر نمی‌کند بایدن در انتخابات پیروز شود. او به شبکه سی‌ان‌ان گفت که فکر می‌کند ترمپ در مسیری قرار گرفته که "احتمال دارد به پیروزی قاطع برسد و سنا و مجلس نمایندگان را هم در دست بگیرد". با این حال، این سناتور از درخواست برای کناره‌گیری جو بایدن خودداری کرد.