لینک های دسترسی

Breaking News

دموکرات‌های نگران در مورد جایگزینی بایدن در رقابت‌های انتخاباتی بحث می‌کنند


عملکرد جو بایدن، رییس ‌جمهور ایالات متحده، در جریان مناظره پنجشنبه که ناموزون، نامرتب و از هم گسیخته توصیف شده - حتا سرسخت‌ترین حامیان او را نگران کرده و پرسشی مطرح شده که آیا شخص دیگری به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌ جمهوری ماه نومبر جایگزین وی شود یا خیر.

بایدن در وهله نخست مناظره روز پنجشنبه با صدای نرم و گرفته صحبت می‌کرد، در جریان ۹۰ دقیقه حضور در این مناظره،‌ ناموزون و گیچ به نظر می‌رسید و در گفتارش دچار لغزش کلامی شد.

بر عکس، دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و رقیب کنونی بایدن در انتخابات پیشرو، در جریان این مناظره شمرده‌تر صحبت و کمتر مجادله کرد، اما در مقایسه با بایدن، بیشتر اظهارات نادرست بیان کرد.

براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در صفحه رسمی ایکس خود به گونه ضمنی مناظره بایدن را ''مناظره بد'' توصیف کرد،‌ اما گفته است که بایدن گزینه‌ای خوبی برای احراز کرسی ریاست جمهوری برای بار دوم است.

اوباما در این پیام نوشته است: ''شب‌های مناظره بد رخ می‌دهد. به من باور کنید،‌ می دانم. اما این انتخابات هنوز یک انتخاب بین کسی است که تمام عمرش را برای مردم عادی مبارزه کرده است و کسی که فقط به فکر خودش است. [انتخاب] بین کسی است که حقیقت را می‌گوید و حق را از ناحق درک می‌کند.''

اوباما در این پیام ایکس بدون ذکر نام ترمپ، رقیب بایدن، گفته ;i انتخاب دیگر به نفع نامزدی است که ''به نفع خود دروغ می‌گوید.''

علاوه بر اوباما،‌ بسیاری از قانونگذاران دموکرات از رییس جمهور بایدن حمایت می کنند و اصرار دارند که یک عملکرد ضعیف در جریان مناظره به نامزدی او پایان نمی دهد. اما از نظر فنی هنوز هم امکان جایگزینی او به عنوان نامزد دموکرات‌ها وجود دارد. با این حال، بر ای اینکه این روند به آرامی صورت بگیرد، این اقدام مستلزم چندین مرحله است.

حتا اگر چنین اقدام صورت بگیرد، یافتن یک نامزد دیگر برای رقابت در انتخابات نومبر در بهترین حالت یک روند نامناسب و ناخوشایند برای حزب دموکرات خواهد بود.

در گام نخست، بایدن باید بنا بر تبارز اراده خود از ادامه رقابت انتخابات ریاست جمهوری کنار برود، اما تا حالا رییس جمهور کنونی هیچ نشانه‌ای از خود نشان نداده که دلالت بر کنارگیری از رقابت کند.

رییس جمهور کنونی ایالات متحده اندکی پس از پایان مناظره در شهر اتلانتا، مرکز ایالت جورجیا، خطاب به حامیانش گفت که فکر می‌کند مناظره خوبی انجام داد، اما گفت: ''مناظره با یک دروغگو مشکل است.''

در اوایل سال روان میلادی، هر ایالت در امریکا انتخابات مقدماتی حزبی را برگزار کرد. بر اساس قوانین حزب دموکرات، در سیستم انتخابات مقدماتی مدرن، نماینده‌های را که جو بایدن به دست آورده است، مکلف‌اند از او (جو بایدن) حمایت کنند.

اگر بایدن تصمیم بگیرد که از رقابت انتخابات ریاست جمهوری کنار برود، نمایندهای که از رییس جمهور کنونی حمایت کرده‌اند، آزاد خواهند بود تا هر کسی را در جلسهٔ نامزدی حزب دموکرات انتخاب کنند، جلسهٔ که قرار است به تاریخ ۱۹ اگست در شهر شیکاگو برگزار شود.

قبل از اینکه سیستم انتخابات مقدماتی تصویب شود، جلسهٔ نامزدی احزاب به صورت باز برگزار می‌شد. بدین معنا که نماینده‌هایی که به این جلسه می‌آمدند، در اکثر حالات، تعهدی نمی داشتند. این نماینده‌ّا با هیات‌هایی که از نامزدهای مختلف نمایندگی می کردند، ملاقات، مذاکره و معامله می کردند.

این جلسهٔ است که دموکرات‌ها در ماه آگست با آن مواجه خواهند شد، جلسهٔ که در آن چندین نامزد برای به دست آوردن نمایندهای انتخاباتی با هم رقابت خواهند کرد. این رقابت ممکن برای چندین روز تمدید شود. این امر سبب ایجاد تنگنای زمانی برای دموکرا‌ت‌ها می شود، زیرا این حزب در همه ۵۰ ایالت نامزدان جدید را در برگه رقابت درون حزبی قرار می‌دهد.

با وجود بحث‌ها در مورد نخستین مناظره بایدن، ترمپ روز جمعه گفت باور ندارد که بایدن از رقابت انتخابات ۲۰۲۴ کنار برود.

ترمپ در یک کمپاین انتخاباتی‌اش در ایالت ورجینیا گفت: "بسیاری از مردم می گویند که پس از عملکرد دیشب جو بایدن رقابت را ترک می کند. اما واقعیت این است که من واقعاً این را باور ندارم، زیرا او در نظرسنجی‌ها بهتر از دموکرات‌هایی است که در مورد آنان صحبت می کنند.''

گروه

XS
SM
MD
LG