اسپانیا به خانواده‌های قربانیان یک حمله در افغانستان غرامت می‌پردازد

عکس آرشیف از مهمانخانۀ همجوار سفارت اسپانیا که در سال ۲۰۱۵ هدف حملۀ چهار مهاجم طالبان قرار گرفت.

یک محکمه در مادرید، پایتخت اسپانیا، حکم کرده است که حکومت اسپانیا به خانواده‌های افسران پولیسی که در یک حمله در نزدیکی سفارت این کشور در کابل در سال ۲۰۱۵ کشته شدند، غرامت بپردازد.

به تاریخ ۲۰ قوس ۱۳۹۴ گروهی از مهاجمان گروه طالبان بر یک مهمان‌خانه در ساحۀ شیرپور و در نزدیکی سفارت اسپانیا یورش بردند که در اثر آن به شمول دو پولیس اسپانیایی و چهار همکار افغان آنان، ۱۱ نفر کشته شدند.

نیروهای ویژۀ حکومت پیشین افغانستان توانستند پس از چندین ساعت در گیری با مهاجمان، هرچهار مهاجم دخیل در این حمله را از پا در آوردند.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید حمله شام جمعه در کابل یازده کشته به جا گذاشت

در حکم محکمۀ اسپانیا که تاریخ صدور آن چهارم جولای است، آمده است که حکومت اسپانیا "در قبال صدمات ناشی از این حمله مسوولیت مالی" دارد. بر اساس حکم محکمه به هر خانوادۀ منسوبان پولیس آن کشور که در این حمله کشته شده اند باید بین ۱۲۸ هزار تا ۲۲۹ هزار یورو پرداخته شود.

در پی این حمله، ایمیلیو پریز دی اگریدا، سفیر آن وقت اسپانیا در افغانستان و معاونش به نادیده گرفتن چندین هشدار مبنی بر نابسنده بودن تدابیر امنیتی سفارت اسپانیا متهم شدند.

سپس یک محکمه در سال ۲۰۱۷ شکایت علیه دی اگریدا و معاونش را برطرف و حکم کرد که تامین امنیت سفارت، مسوولیت سفیر نه بلکه مسوولیت دولت اسپانیا بوده است.

در حکم جدید محکمه آمده است که از سال ۲۰۰۹ به بعد، آسیب‌پذیری موقعیت سفارت در چندین گزارش برجسته شده بود، اما مقام‌های دولت اسپانیا برای رسیدگی به آن کوتاهی کرده بودند.