شمار کشته شدگان سرکوب معترضان در ایران دو برابر افزایش یافته‌- رسانه‌های حکومت ایران

شماری از زنان معترض که به خاطر مرگ مهسا امینی مظاهره کرده اند

رسانه‌های حکومتی ایران روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) تایید کردند که شمار افرادیکه در جریان مظاهرات هشت روز گذشته در آن کشور کشته شده اند تقریباََ به دو برابر افزایش یافته است.

رسانه‌های حکومتی ایران روز شنبه گزارش دادند که "شمار قربانیان ناآرامی‌های اخیر در کشور به ۳۵ نفر رسیده است." با آنهم بر اساس آمار رسمی حکومت ایران، در جریان مظاهرات هشت روز گذشته ۱۷ نفر به شمول پنج نفر از قوای امنیتی آن کشور کشته شده اند.

پس از اعلام مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ کردی که پس از بازداشت توسط پولیس "گشت ارشاد" ایران در گذشت، موجب شد تا مظاهره کنندگان خشمگین تظاهرات گسترده را در سراسر ایران به شمول تهران، پایتخت آن کشور، راه اندازی کنند و این اعتراضات از هشت روز به این سو هنوز هم ادامه دارد.

مهسا امینی، زن کردی ایرانی، پس از سه روز بازداشت که در حال بی‌هوشی به سر می برد،‌ در گذشت. مهسا امینی به دلیل عدم رعایت حجاب به طور مناسب توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شده بود.

ویدیو هایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می دهد که مظاهرات در شهر‌های مختلف ایران به شمول تهران و تبریز به خشونت انجامیده است.

در برخی از این ویدیو‌ها دیده می شود که نیروهای امنیتی ایران ظاهراََ بر مظاهره کنندگان غیر مسلح گلوله باری می کنند، به خصوص در شهر‌های شمال غربی مانند پیرانشهر، مهاباد و ارومیه.

در یک ویدیو که توسط سازمان غیر حکومتی حقوق بشر مستقر در اسلو، پایتخت ناوری، نشر شده، دیده می شود که شماری از نیروهای امنیتی ایران جمعه شب به وقت محل در تهران توسط کلاشینکوف بر مظاهره کنندگان فیر می کنند.‌

با گسترش اعتراضات مردمی، حکومت ایران در برخی مناطق دسترسی به انترنت را کاهش و یا قطع کرده است. عفو بین الملل در واکنش به این اقدام ایران هشدار داده است که قطع عمدی انترنت در ایران ممکن است موجب "خونریزی" بیشتر در آن کشور شود.

بر اساس معلوماتی که عفو بین الملل از ۲۰ شهر ایران جمع آوری کرده است، نیروهای امنیتی آن کشور "به طور عمدی و غیرقانونی گلوله باری می کنند."

عفو بین المللی همچنین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قوای امنیتی ایران تنها روز چهار شنبه گذشته دست کم ۱۹ نفر به شمول حد اقل سه کودک را کشتند.

تصاویر ویدیویی پخش شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هزاران معترض به شمول زنان روز جمعه ۲۳ سپتمبر در یک اقدام نمادین چادرهایشان را دور کرده و به آتش می‌زنند و یا هم در محضر عام موهای خود را کوتاه می‌کنند.

در عین حال، روز جمعه مظاهرات به حمایت نیروهای امنیتی ایران در شهر‌های تهران،‌اهواز، اصفهان و قم نیز راه اندازی شد.

شماری از مظاهره کننده طرفدار حجاب در تهران، پایتخت ایران

زنان ایران در خارج از آن کشور در یک اقدام نمادین در شهر‌های نیویارک، استانبول ترکیه،‌ بروکسل، پایتخت بلجیم و چیلی چادر‌های خود را آتش زدند تا از این طریق همبستگی‌شان را با زنان در ایران بیان کنند.

در همین حال، احمد وحیدی، وزیر داخلهٔ ایران، روز جمعه ۲۳ سپتمبر، ادعا کرد که مهسا امینی توسط پولیس لت و کوب نشده است.

وحیدی ادعا کرد که "گزارش ها از دستگاه‌های نظارتی دریافت شد؛ با شاهدان مصاحبه شد؛ فلم‌ها بررسی شد؛نظر طب عدلی گرفته شد و مشخص شد که لت و کوب صورت نگرفته است."

وزیر داخلهٔ ایران همچنین گفت که تحقیقات در مورد علت مرگ مهسا امینی ادامه دارد و افزود که "ما باید منتظر نظر نهایی آزمایش‌های طبی بمانیم که زمانگیر است."

اما عفو بین الملل ادعای تحقیقات توسط حکومت ایران را رد کرده و از کشور‌های جهان خواسته است تا "اقدام معنادار" را در ارتباط سرکوب مرگبار معترضان در ایران روی دست بگیرند.