هشدار بایدن به مقامات ایران و روسیه:‌ گروگان‌های امریکایی را فورا آزاد کنید

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده می‌گوید که ادارهٔ او ابزار جدیدی را برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین بر آنانی که امریکایی‌ها را در سراسر جهان گروگان می‌گیرند، بکار خواهد برد.

آقای بایدن روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) گفت: "از روز اول حکومتم، ما بازگشت مصوون امریکایی‌هایی را که در خارج از کشور گروگان گرفته یا به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، در اولویت قرار داده‌ایم. اکنون ده‌ها امریکایی را به خانه آورده‌ایم اما هنوز تعداد زیادی از امریکایی‌ها از جمله در روسیه، ایران و جاهای دیگر در بازداشت غیرقانونی به‌سر می‌برند که ما تلاش می‌کنیم راههای جدیدی برای بازگرداندن آنها به کشور و نزد خانواده‌هایشان بیابیم."

رییس جمهور امریکا با اشاره به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و روسیه گفت: "تحریم‌ها علیه چهار فرد و دو ادارهٔ امنیتی روسیه و ایران به این معنی است که همه دارایی‌ها و منافع آنها که در اختیار یا کنترول امریکا است مسدود می‌شود."

ایالات متحدهٔ امریکا روز پنجشنبه ۲۷ اپریل به دلیل گروگان گرفتن امریکایی‌ها از جمله خبرنگار وال ستریت ژورنال که ماه گذشته در روسیه بازداشت شد، تحریم‌های جدیدی را بر ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) و سپاه پاسداران ایران وضع کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "اقدامات ما به کسانی که در سرتاسر جهان اقدام به بازداشت نادرست شهروندان امریکایی می‌کنند، هشدار واضح و مستقیم از پیامدهای اعمال شان می‌فرستد."

بر اساس خبرنامهٔ وزیر خارجهٔ ایالات متحده، بخش استخبارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز به خاطر اقدامات مشابه تحریم شده است. در خبرنامه آمده است که وزارت مالیهٔ ایالات متحده چهار مقام ارشد بخش استخبارات سپاه پاسداران را درج فهرست تحریم‌ها کرده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امریکا بر روسیه و ایران به دلیل 'گروگان‌گیری' امریکایی‌ها تحریم وضع کرد

این تحریم‌ها یک ماه پس از آن اعمال می‌شود که ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی وال ستریت ژورنال را به ظن جاسوسی برای واشنگتن در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت کرد.

افزون بر گرشکویچ، پال ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در سال ۲۰۱۸ در روسیه بازداشت و در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما او همواره بر بی گناهی خود تاکید کرده است.

در همین حال کم از کم سه شهروند امریکا از جمله سیامک نمازی، امریکایی-ایرانی‌تبار که از سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی بازداشت شده، در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

جو بایدن در پایان این بیانیه افزوده است: "پیام من به روسیه، ایران و تمام دولت‌هایی که در سراسر جهان امریکایی‌ها را گروگان گرفته یا به ناحق بازداشت کرده‌اند این است که: آنها را فورا آزاد کنید."