سه سال پس از حملهٔ داعش بر میدان هوایی کابل؛ بایدن: به دفاع از امریکایی‌ها متعهد هستیم 

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) در سومین سالروز حملهٔ داعش بر میدان هوایی کابل به ۱۳نظامی امریکایی که در آن حمله کشته شدند، ادای احترام کرد.

حمله‌ٔ گروه داعش به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ میلادی بر میدان هوایی کابل، سبب کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان شد.

بایدن گفت: "امروز، طولانی‌ترین جنگ ما پایان یافته است. اما تعهد ما برای جلوگیری از حملات بر کشورما یا مردم ما، هیچ زمانی پایان نخواهد یافت. در هر جاییکه فعالیت‌های تروریستی را بیابیم، آنرا مختل خواهیم کرد."

او افزود که ایالات متحده به عدالت کشانیدن تروریست‌هایی ادامه خواهد داد که علیه امریکا دسیسه می‌ریزند.

رییس جمهور امریکا گفت که همانگونه که بدون فرستادن هزاران سرباز امریکایی به جنگ‌های خارجی، علیه رهبر القاعده و داعش اقدام شد، تروریستان هدف قرار داده خواهند شد.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید بایدن: الظواهری در حملهٔ هوایی امریکا در کابل کشته شد

در جنگ ۲۰ سالهٔ ایالات متحده در افغانستان، ۲۴۶۱ نظامی امریکایی کشته و ۲۰هزار و ۷۴۴ نفر دیگر آنان زخمی شدند.

رییس جمهور امریکا گفت که "از صحرا‌های هلمند گرفته تا کوه‌های کندز و ساحات در میان آن، این زنان و مردان در کنار شرکای افغان‌ ما برای حفاظت از ملت‌ما کار کردند."

او اضافه کرد که درد از دست رفتن آنان و افتخاری که به دلیل خدمات آنان "حس می‌کنیم" پابرجا باقی خواهد ماند.

به همین مناسبت، لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز گفته است: "۱۳ امریکایی شجاع را هیچ زمانی فراموش نخواهیم کرد که برای دفاع از همقطاران شان و کمک شان برای حفظ جان ده‌ها هزار افغان که در پی آزادی و فرصت برای یک زندگی بهتر بودند، جان باختند."

چند ماه پس از آن حمله، مقام‌های امریکایی گفتند که عامل حملهٔ‌ انتحاری عبدالرحمان لوگری نام داشت و در گذشته محصل انجنیری در هند بود.

روزنامهٔ نیویارک تایمز به نقل از مقام‌های نظامی و استخباراتی ایالات متحده امریکا گزارش داد که طالبان پس از تصرف کابل به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ عبدالرحمان را همراه با چندین هزار زندانی دیگر از زندان‌ آزاد کرده بودند،‌ اما حکومت طالبان این معلومات را رد کرده بود.